Tot €1000 per maand onbelast bijverdienen met sportactiviteiten

Vanaf deze zomer kunnen werknemers, zelfstandigen en gepensioneerden 6000 euro onbelast bijverdienen via het nieuw statuut ‘plussen’. Het maximumbedrag per maand wordt vanaf 1 januari 2019 opgetrokken naar 1000 euro voor specifieke activiteiten. “Vooral de sportsector vraagt naar meer flexibiliteit om beter aan te sluiten op hun werking.” vertelt minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid Maggie De Block (Open Vld).

Dit zijn de activiteiten binnen het verenigingswerk waarvoor het maandelijks bedrag wordt verhoogd:
  • Animator, leider, monitor of coördinator die sportinitiatie en/of sportactiviteiten verstrekt.
  • Sporttrainer, sportlesgever, sportcoach, jeugdsportcoördinator, sportscheidsrechter, jurylid, steward, terreinverzorger-materiaalmeester, seingever bij sportwedstrijden.

Er zijn heel wat gevallen denkbaar waar een verhoging van het maandelijks maximum bedrag wenselijk is. “Neem nu iemand die in de zomer 3 weken verlof neemt om een sportkamp te organiseren”, licht de Block toe. “Met een vergoeding van 50 euro per dag, komt het totaal voor die periode op 750 euro.”

Werknemers die minimum 4/5de werken, zelfstandigen in hoofdberoep en gepensioneerden komen in aanmerking voor dit nieuw statuut. Voor de registratie van deze activiteiten is op www.bijklussen.be een gebruiksvriendelijke toepassing.
Het statuut plussen omvat naast het verenigingswerk ook occasionele diensten van burger tot burger en het systeem van de deeleconomie waar via erkende deelplatformen particulieren leveren diensten aan elkaar kunnen leveren.