Turtelboom: “Bevries €4,45 miljard Europese ‘pre-toetredingssteun’ aan Turkije”

Op de mislukte Turkse staatsgreep van 15 juli 2016 volgde een ongeziene zuiveringsoperatie door het regime van president Erdogan. Critici van de regering binnen justitie, het onderwijs, de journalistiek en de academische wereld moeten het ontgelden. Er werden al 43.000 mensen opgepakt en niet minder dan 100.000 mensen werden ontslagen of op non-actief gezet. Dit weekend werden nog eens 10.000 ambtenaren ontslagen en de hoofdredacteur van een voorname regeringskritische krant opgepakt. Afgelopen zaterdag kondigde Erdogan bovendien het wetsontwerp aan om de doodstraf opnieuw in te voeren. Turkije schafte de doodstraf in 2004 af om in aanmerking te komen voor Europese toetreding.

Open Vld volksvertegenwoordiger en lid van de commissie Buitenlandse Zaken Annemie Turtelboom: “De rechtsstaat, democratie en fundamentele vrijheden zoals de persvrijheid en vrijheid van vereniging stonden al onder zware druk in Turkije. De mislukte coup was het perfecte alibi voor Erdogan om de democratie verder uit te kleden en zijn greep op het land nog te versterken. De recente ontwikkelingen tonen dat zijn machtshonger nog niet is gestild. Integendeel. Hij zet de zuiveringen voort, net zoals zijn plan om de doodstraf opnieuw in te voeren.”

De Belgische regering, de EU en mensenrechtenorganisaties trokken al aan de alarmbel. Maar volgens Turtelboom was hun reactie niet sterk genoeg.

Pre-toetredingshulp bevriezen

In een parlementaire resolutie vraagt Turtelboom om de geldstroom vanuit de Europese Unie naar Turkije tijdelijk stil te leggen. “Momenteel geeft de EU ‘pre-toetredingshulp’ aan Turkije. Dat geld dient om democratische hervormingen door te voeren en de rechtsstaat te versterken met het oog op een mogelijke toetreding tot de Unie.” Voor de periode 2014-2020 gaat het om 4.45 miljard euro, waarvan in 2016 al 240 miljoen euro werd besteed. “Tegenover die Europese steun moeten democratische resultaten staan, maar in de praktijk wordt de hervormingssteun dus gebruikt als subsidiëring van de autoritaire ambities van Erdogan. Dat kan niet. Vandaar het pleidooi om de toetredingshulp onmiddellijk te bevriezen.”

Toetredingsonderhandelingen on hold

Daarnaast vraagt Turtelboom om de Europese toetredingsonderhandelingen met Turkije tijdelijk op te schorten. “In het onderhandelingsproces met kandidaat-lidstaten staat het respecteren van de rechtsstaat centraal. Maar vandaag evolueert Turkije niet naar een demo- maar autocratie. In die omstandigheden de deur open laten voor een toetreding is een fout signaal.” Turtelboom wil ook niet wachten om de onderhandelingen op te schorten totdat het parlement effectief de doodstraf weer invoert. “Dit is voor de EU de rode lijn en de voorwaarde om de onderhandelingen on hold te plaatsen, maar Erdogan heeft al voldoende rode lijnen overschreden.” Wanneer de situatie van de mensenrechten, democratie en de rechtsstaat in Turkije opnieuw in positieve zin verandert, moet een verderzetting van het toetredingsproces evenwel mogelijk zijn.