Uitbreiding flexijobs naar bakkers en slagers

Uitbreiding van enkel horeca naar bakkers en slagers

Staatssecretaris voor de Bestrijding van de Sociale Fraude Philippe De Backer ging aan de slag achter de toog van een bakkerij en een slagerij. De staatssecretaris wil dat het systeem van de flexi-jobs wordt uitgebreid naar bakkers met een verbruikszaal en slagers die ook catering doen. Die zijn door de fiscale wetgeving net zoals de horeca vanaf 25.000 euro per jaar aan horeca- of cateringdiensten verplicht om een witte kassa te installeren maar kunnen vandaag geen gebruik maken van het systeem van de flexi-jobs. Unizo gedelegeerd bestuurder Karel Van Eetvelt steunt deze actie en was ook aanwezig zijn.

Voorwaarden voor een flexi-job

Het systeem van de flexi-jobs bestaat al sinds eind 2015. Het principe is eenvoudig: wie al ergens minstens vier vijfde werkt, kan onbelast en onbeperkt gaan bijverdienen in de horeca. Ondertussen zijn er meer dan 20.000 mensen die dat doen. De maatregel wordt ook enorm gesmaakt door de horeca. Het zijn vooral de kleine horeca zaken die gretig gebruik maken van de maatregel.

Waarom bakkers en slagers?

Bakkers met een verbruikszaal en slagers die ook traiteursdiensten aanbieden kunnen vandaag daar geen gebruik van maken omdat ze in een ander paritair comité vallen dan de horeca. Nochtans zijn zo’n zaken verplicht om een witte kassa te installeren vanaf zij met deze activiteit meer dan 25.000 euro omzet draaien.  Er zijn een paar duizend bakkers en slagers die aan deze criteria beantwoorden.

Steun van Unizo

Staatssecretaris voor de Bestrijding van de Sociale Fraude Philippe De Backer ging vandaag samen met gedelegeerd bestuurder van Unizo Karel Van Eetvelt een voormiddag meedraaien in bakkerij DelRey en bij beenhouwerij Michielsen in Antwerpen om de problematiek in kaart te brengen. De Backer wil de scheefgetrokken situatie rechttrekken en op korte termijn de flexi-jobs uitbreiden naar deze sectoren.

Philippe De Backer: “Flexi-jobs zijn een fantastisch systeem. Om te beginnen laat het mensen om een netto centje bij te verdienen. Maar het is vooral een voordeel voor ondernemers om hun piekmomenten op te vangen tegen een betaalbaar sociaal tarief. Bakkers met een verbruikszaal en slagers die ook catering doen hebben ook die piekmomenten maar kunnen die vandaag niet opvangen met flexi-jobs. Dat is niet logisch en daarom wil ik dit op korte termijn gelijkschakelen met de horeca en flexi-jobs mogelijk maken. Dit maakt voor mij deel uit van de evaluatie van de horeca-maatregelen.”

De Backer wil deze gerichte bijsturing van het systeem in de komende weken binnen de regering bespreken.

De Backer: “Ik hoop dat we deze vreemde situatie snel kunnen verhelpen. Ik blijf daarnaast voorstander van een algemeen regime dat mensen toe laat om onbelast en onbeperkt bij te laten verdienen als ze dat willen bij bakkers, beenhouders en ook de handel. Dat gaat alleen maar positieve effecten hebben. Betaalbare arbeid voor de ondernemer, een mooie extra voor de flexi-jobber. Hoe meer ingeburgerd het systeem wordt, hoe meer mensen er van gebruik zullen maken. Op termijn moeten we het systeem ook uitbreiden naar andere arbeidsintensieve sectoren.”

Bakkers Vlaanderen en Unizo zijn vragende partij voor de uitbreiding die De Backer voorstelt.

UNIZO-gedelegeerd bestuurder Karel van Eetvelt: “Bij UNIZO dringen we al lang aan op een meer moderne, soepele arbeidswetgeving, die ondernemers toelaat wendbaar – én betaalbaar – in te spelen op de vragen van de consument. De flexi-jobs vormen alvast een mooi voorbeeld van hoe het anders, beter en eenvoudiger kan. Werkgevers kunnen vlot en zonder veel rompslomp pieken in hun bedrijf opvangen. En voor werknemers die al elders aan de slag zijn bieden ze een mooie kans om wat extra’s bij te verdienen. Het gemiddeld ‘bijverdienste’-bedrag van de huidige flexi-jobbers in de horeca – zo’n 200 euro per maand – toont overigens duidelijk aan dat de flexi-jobbers niet in de plaats komen van het vaste personeel, maar vooral worden ingeschakeld om pieken op te vangen. Beide arbeidscircuits vullen elkaar uitstekend aan. We zijn dan ook vragende partij om het systeem verder uit te rollen naar nog meer arbeidsintensieve sectoren.”