Van Biesen: “Hypocriet dat vakbond ACV zelf belastingen ontwijkt”

Na LuxLeaks, SwissLeaks, de Panama en de Paradise Papers onthulde de krant De Tijd deze week nieuwe LuxLeaks waarbij postbusvennootschappen worden gebriukt om belastingen te ontduiken. “Een opvallende naam in het dossier is ACV. De vakbond richtte in 2010 een fonds voor microfinanciering op. Het doel is lovenswaardig: via microkredieten de economische ontwikkeling in ontwikkelingslanden ondersteunen. Wat wel opmerkelijk is, is dat de investeringen niet vanuit ons land gebeurden, maar via Luxemburg en Mauritius. Toevallig landen waar grote belastingkortingen te rapen zijn. In beide gevallen is er sprake van postbusadressen. Men vermeldt zelfs in de jaarrekening van het fonds dat deze route fiscale voordelen oplevert”, aldus Van Biesen.

Dit is volgens het liberale Kamerlid hypocriet. “Het ACV hamert voortdurend op fiscale rechtvaardigheid en het sluiten van fiscale achterpoortjes. Terecht overigens. Belastingfraude mogen we niet dulden. Maar nu zien we dat de vakbond zelf van dergelijke constructies gebruik maakt. Dat is hypocriet.” Enkele maanden geleden keurde de Kamer nog een wetsvoorstel goed van Van Biesen dat de Kaaimantaks ook toepasbaar maakte op vakbonden.

Van Biesen ondervroeg de minister van Financiën over deze kwestie. Die meldde dat de bijzondere belastingsinspectie reeds optreedt tegen dergelijke postbusconstructies. Als er aanwijzingen zijn dat de werkelijke leiding niet in Luxemburg maar België zit, dan beschouwt de BBI het bedrijf al als Belgisch. Daarnaast wil de minister dergelijke postbusconstructies en de landen die ze faciliteren ook Europees aanpakken.

Van Biesen concludeert: “We vragen steeds meer transparantie aan onze burgers en aan onze vennootschappen. Er is een Centraal Aanspreekpunt, er komt een UBO-register, er is de Common Reporting Standard... Wordt het niet tijd dat we dezelfde regels en transparantie eisen en toepassen op de vakbonden? Ook vakbonden moeten hun maatschappelijke en juridische verantwoordelijkheid opnemen.”