Van Cauter: “Eindelijk minimale dienstverlening bij stakingen in gevangenis”

België is het enige land in de EU waar bij stakingen in gevangenissen geen minimale dienstverlening door cipiers bestaat. “Daardoor komen de rechten van gedetineerden in het gedrang. Denk aan een wandeling, een douche, deftig eten… Stakingen uit het verleden hebben aangetoond dat dit leidt tot immense spanningen, met in 2016 zelfs gewonden tot gevolg. Het antifoltercomité van de Raad van Europa heeft ons hier al meermaals voor op de vingers getikt”, zegt Carina Van Cauter.

Daarom diende het liberale Kamerlid in 2008 al een wetsvoorstel in om die minimale dienstverlening in de wet te schrijven. “Ze bestaat ook bij de politie en in de ziekenhuizen. Het is niet de bedoeling het stakingsrecht van de cipiers in te perken, wel om de rechten van de gedetineerden te vrijwaren.”

Ook het regeerakkoord voorzag in de invoering, maar het sociaal overleg over de maatregel sleepte jarenlang aan en leidde niet tot een gunstig resultaat. Daarom neemt de minister nu initiatief zonder een akkoord met de vakbonden. Van Cauter juicht dat toe. “Na inspraak komt uitspraak. Ik ben er van overtugid dat het een evenwichtig akkoord is. Zo zullen er enkel cipiers worden opgevorderd bij langdurige stakingen. Uiteraard moeten we er alles aan doen om die stakingen te vermijden. Maar laten we niet vergeten dat we al veel tegemoet gekomen zijn aan de sociale eisen van de cipiers. In België zijn er 1,68 gevangen per cipier, in de EU is dat gemiddeld 3 per cipier.”

Van Cauter betreurt dan ook dat de cipiers nu staken tegen de minimale dienstverlening. “We moeten nu doorzetten.”