Van Cauter eist grondige evaluatie van strafuitvoeringsbeleid

Afgelopen dinsdag werden twee politieagenten en een student het slachtoffer van een aanslag. “Twee moeders en een jonge gast, koelbloedig geëxecuteerd in de straten van Luik. Het was een laffe aanslag van een psychopatische crimineel die zich bekeerde tot de radicale islam. Vandaag overheerst nog steeds het gevoel van medeleven met de nabestaanden”, zo zei Carina Van Cauter in de Kamer.

Iedereen vraagt zich af hoe het kon gebeuren dat een draaideurcrimineel met acht veroordelingen en twaalf jaar gevangenisstraf vrij kon rondlopen. “Te meer omdat hij tijdens voorgaande verloven al nieuwe feiten pleegde en gekend stond als geradicaliseerd.” Van Cauter eiste opheldering over deze zaak. “Werden de signalen van radicalisering ernstig genomen? Stroomde de info goed door? Wie nam op welk moment de beslissing tot verlof en werden daarbij alle regels gevolgd? Dat zijn de vragen waar wij als parlement, maar ook alle Belgen en in het bijzonder de nabestaanden antwoord op verdienen.”

Evaluatie strafuitvoering

Daarnaast drong Van Cauter aan op een grondige evaluatie van het strafuitvoeringsbeleid. “We stellen het penitentiair verlof niet in vraag als maatregel. Het dient om aan het eind van de straf de terugkeer in de samenleving voor te bereiden. Maar er zijn strenge voorwaarden aan verbonden. Zo mag er geen veiligheids- of vluchtrisico zijn. Wat onze fractie betreft, moeten die regels altijd zeer streng worden toegepast. Het kan niét zijn dat de lat naar beneden gaat, bijvoorbeeld om de overbevolking in de gevangenissen aan te pakken of om stakingen te bezweren.”

Volgens het liberale Kamerlid zou dat toch gebeuren. “En dan vergroot de kans dat het misloopt. Zoals dinsdag, maar het is niet de eerste keer. Vorige maand nog werd een verpleegster vermoord door een persoon op verlengd penitentiair verlof.” Ook toen trok Van Cauter aan de alarmbel. Vandaag vroeg ze nogmaals een brede evaluatie van dit hele beleid: “Voldoen de huidige wetten en regels? Of moeten ze scherper? Hoe kunnen we mensen tijdens hun verlof beter opvolgen? En hoe pakken we de radicalisering in gevangenissen aan?”

Premier Michel ging in zijn antwoord in op de vraag van Van Cauter. Hij bevestigde dat de regering samen met parlement zal werken aan een dergelijke beleidsevaluatie.