Van Quickenborne: “Internet is vandaag basisbehoefte, ook op trein”

Spoorbaas Dutordoir liet deze week weten dat ze niet wil investeren in wifi op de trein. Nochtans staat dat voornemen in de beleidsverklaring van de bevoegde minister.

Van Quickenborne: “Internet op de trein is geen gadget, geen overbodige luxe. De criticasters doen mij denken aan de kaarsenmakers die zich keerden tegen de gloeilamp. De digitale revolutie is volop bezig. Internet is vandaag een basisbehoefte, ook op de trein. Die moet niet alleen stipt zijn, die moet ook comfortabel zijn. Alleen zo krijgen we meer mensen uit de auto en op de trein.”

Het liberale Kamerlid spreekt geen enkele voorkeur uit over de methode waarop internet wordt voorzien. “In Nederland installeert men wifi, in Zwitserland een 4G verbinding. Dat is niet het belangrijkste. Wat telt, is dat mensen in de treinwagons kunnen werken, bellen of zich ontspannen. Daar zullen investeringen voor nodig zijn van de operatoren, Infrabel en de NMBS. Wij pleiten om deze investering enkel te doen in de nieuwste wagons, met het oog op de toekomst.”