Van Quickenborne: “Meer netto voor werknemers, ondanks doembeelden vakbonden”

De vakbonden hielden gisteren een nationale staking. Ongeveer 8 op 10 grote bedrijven werden gehinderd door de staking. “Net als bij het aantreden van deze regering horen we dezelfde slogans: ‘sociaal bloedbad’, ‘horrorkabinet’… Maar de feiten bewijzen het tegendeel: er zijn 220.000 nieuwe jobs bijgekomen, de werkgelegenheidsgraad stijgt boven 70% en de koopkracht is aanzienlijk gestegen”, stelt liberaal Kamerlid Vincent Van Quickenborne.

Net zoals bij het aantreden van deze regering eind 2014, was het gisteren opnieuw tijd voor een nationale staking. De Groep van Tien van werkgeversorganisaties en vakbonden kon geen akkoord bereiken over de loonmarge. “De vakbonden en de oppositie verengen deze discussie tot de 0,8%-stijging, maar de feiten zijn dat het inkomen van de werkende mensen de komende 2 jaar tot 6% stijgt dankzij de tax shift, de indexering en de loonmarge”, stelt Van Quickenborne.

Winstpremie

Daarnaast maakten maar liefst 738 bedrijven afgelopen jaar gebruik van de winstpremie, een verwezenlijking van vice-premier Alexander De Croo, waardoor bedrijven een deel van hun winst kunnen delen met hun werknemers. Van Quickenborne: “50 000 werknemers kunnen hier vandaag van genieten. Zij delen in de winst van hun bedrijf. Delen in plaats van afgunst, meer netto in plaats van meer belastingen.”

In zijn tussenkomst in het plenum drong Van Quickenborne erbij de premier op aan dat de sociale partners opnieuw rond de tafel zouden gaan om een akkoord te vinden. “Dit moment moet een wake-up call zijn voor de sociale partners om zo snel als mogelijk te schakelen. De herziene loonwet heeft de concurrentiekracht van ons land versterkt. Daardoor kunnen onze bedrijven nieuwe jobs creëren. Daaraan zullen we dus niet raken”, besluit Van Quickenborne.