Van Quickenborne: “Ondernemers koesteren in plaats van verketteren”

Jobs, jobs, jobs. Dat is de inzet van deze liberale regering. “Omdat jobs de motor zijn van onze groei. Omdat jobs het fundament zijn van onze welvaartsstaat. Omdat jobs de beste bescherming bieden tegen armoede”, aldus Vincent Van Quickenborne. De regering houdt woord volgens de liberaal. In amper twee jaar kwamen er 105.000 jobs bij, waarvan 72.000 in de private sector.

Volgens Van Quickenborne moet de politiek wel bescheiden blijven. “Wij kunnen enkel het juiste klimaat scheppen. Een klimaat van rechtszekerheid, met lagere belastingen voor wie werkt en werk geeft. Maar het zijn de ondernemers die uiteindelijk de jobs creëren. Zij nemen de risico’s. Zij zetten hun kapitaal op het spel.”

Dat schijnen sommigen in het parlement wel eens te vergeten. “Ze vrijen ondernemers op in interviews of kruipen bij Coucke op de schoot in de televisiestudio. Maar het is in het parlement dat het moet gebeuren. En wat zien we?  Elke week opnieuw komen de linkse partijen van de oppositie aandraven met nieuwe belastingen. Op die ondernemers. Denk aan de meerwaardebelasting, de vermogensbelasting, de robottaks… Het zijn stuk voor stuk maatregelen die jobcreatie vernietigen in plaats van stimuleren. Stuk voor stuk maatregelen die ondernemers verketteren, terwijl we ze moeten koesteren.”

Van Quickenborne is niet blind voor het feit dat er te weinig nieuwe jobs bijkomen voor laaggeschoolden. “Ze geraken niet voldoende aan de bak omdat er te veel drempels zijn, omdat onze arbeidsregels zijn blijven steken in de vorige eeuw.” De regering steekt nu de handen uit de mouwen om hieraan te verhelpen. “We maken nachtwerk mogelijk, de 38-urenweek wordt flexibeler, er komen meer overuren en glijdende werkuren. Zo maken we werk niet alleen werkbaar voor mensen mét een job. Maar geven we ook kansen aan mensen zonder job.” De premier herbevestigde deze ambitie.

Dat de oppositie deze maatregelen afdoet als sociale afbraak kan het liberale Kamerlid niet begrijpen. “We moeten de arbeidsmarkt afstemmen op de realiteit van vandaag. De linkse partijen sussen hun geweten met werklozen uitkeringen te geven. Wij geven hen jobs. Dat is de beste sociale zekerheid die er bestaat.”