Van Quickenborne over pensioenval: “Langer werken, moet meer pensioen opleveren”

De vorige en de huidige regeringen hervormden al stevig in de pensioenen. Zo werd de pensioenleeftijd geleidelijk opgetrokken, het vervroegd pensioen verstrengd en het brugpensioen uitgedoofd. “We moeten allemaal wat langer werken om de pensioenen ook in de toekomst te garanderen”, zegt Vincent Van Quickenborne daarover. “Maar langer werken, moet uiteraard ook leiden tot meer pensioen.”

Deze week bleek opnieuw dat bij een aantal pensioenen van de middenklasse dit niet het geval is. Het liberale Kamerlid legt uit: “Pensioenen tot pakweg 15.500 zijn belastingvrij. Iemand die 1000 euro extra pensioen verdient, betaalt daarop maar liefst 113% belastingen. Het gevolg is dat die persoon er netto op achteruit gaat, door langer te werken. Dat kan nooit de bedoeling zijn.”

Meerderheid en oppositie poogden dit technisch belastingprobleem reeds met een amendement op de programmawet van 2015 op te lossen. Dit volstond echter niet. Van Quickenborne vroeg de regering dan ook dit technisch euvel zo snel mogelijk te verhelpen. Tegen de volgende begrotingscontrole in het voorjaar moet dit van de baan, klonk het. “Voor mijn partij is het eenvoudig: wie langer werkt, moeten we belonen; wie langer werkt, heeft recht op meer pensioen. Altijd. Zonder uitzondering.”