Van Quickenborne wil anachronistische roamingtarieven snel afschaffen

In 2014 bereikte het Europees parlement onder liberale impuls een akkoord over het afschaffen van de roamingtarieven tegen december 2015. Maar deze week blokkeerden een aantal zuiderse lidstaten deze beslissing nog tot minstens 2018, onder druk van de operatoren die grote winsten opstrijken.

“Dat uitstel is onaanvaardbaar voor ons liberalen”, zei Vincent Van Quickenborne in de Kamer. “De smartphone is de toekomst, het wiel van de 21ste eeuw. Morgen betalen we er mee, doen onze auto open, monitoren onze gezondheid, zijn we verbonden met de hele wereld. Die technologie kent geen grenzen. In dat opzicht zijn de roamingtarieven binnen Europa een echt anachronisme, een hinderpaal voor vlotte communicatie, echte competitie én innovatie.”

De roamingtarieven zorgen niet alleen voor torenhoge gsm-facturen na een bezoekje aan de Cote d’Azur. Ze remmen ook de ontwikkeling van de digitale sector. Van Quickenborne: “In de VS is er een markt voor innovatieve apps van 308 miljoen klanten, dankzij een eengemaakte telecommarkt. Tegelijkertijd staat het lappendeken Europa er bij en kijkt ze ernaar. We hebben dus nood aan een digitale eengemaakte markt.”

Het liberale Kamerlid vroeg minister van Digitale Agenda en partijgenoot Alxander De Croo welke stappen hij zal ondernemen in Europa zodat de roamingtarieven alsnog spoedig kunnen worden afgeschaft.

Minister De Croo stelde dat de roamingtarieven al stelselmatig werden afgebouwd. Zo is surfen al 90% goedkoper geworden sinds 2007. “Maar België heeft altijd gepleit om de tarieven volledig af te schaffen.” Nu de zuiderse landen dwars liggen, wil De Croo samen met het Europees Parlement en de lidstaten opnieuw een poging doen om snel tot een akkoord te komen. “Zo’n eengemaakte digitale markt biedt namelijk ook vele economische opportuniteiten. Momenteel zijn onze markten voor ontwikkelaars en innovatieve bedrijven te klein en de kosten te hoog. Daar moeten we verandering in brengen.”

Van Quickenborne: “België bevindt zich in het kamp van de vernieuwers. We moeten er alles aan doen om de digitale sector alle groeikansen te geven. Dit roamingdossier is een uitgelezen kans voor de EU om haar ontegensprekelijke meerwaarde te tonen aan de burgers. Een eengemaakte telecommarkt zonder roamingtarieven, is een essentieel onderdeel van een 21ste eeuwse Unie met vrij verkeer van personen en diensten.”