Van Quickenborne wil dat de regering huiswerk overdoet: “Hoger bruto pensioen moet ook netto meer opleveren”

Er is een nieuwe fiscale pensioenval ontstaan die maakt dat een constant gebleven bruto pensioen uitdraait op een lager netto pensioen. Dat is niet de eerste keer. Er stelde zich eerder al het probleem dat soms een hoger bruto pensioen uitdraait op een lager netto bedrag. “Dat is natuurlijk onaanvaardbaar”, zegt Vincent Van Quickenborne. “Deze regering verhoogt de pensioenen, en ook burgers verhogen hun eigen pensioen door langer door te werken na hun pensioen. Het is dan onaanvaardbaar dat die hogere of gelijk gebleven bruto pensioenen netto op een achteruitgang neerkomen omdat de fiscus het surplus afroomt.”

Een tijd geleden stemde het parlement unaniem een voorstel van Kamerlid Laaouej om dit probleem op te lossen. Maar het draaide op een sisser uit. Vorige maand dan keurde de Kamer in de Wet diverse fiscale bepalingen een regeling goed om aan de onrechtvaardigheid te verhelpen.

Van Quickenborne: “In die wettekst stelt de bevoegde minister Van Overtveldt duidelijk dat het om een voorlopige regeling gaat en dat in het kader van de begroting 2018 een oplossing ten gronde zou worden uitgewerkt. Maar dat is dus niét gebeurd.” Het liberale Kamerlid vraagt dat Van Overtveldt zo snel mogelijk zijn belofte nakomt en dit probleem definitief van de baan helpt.