Vanaf 2020 geen SWT meer voor 60 jaar

De afgelopen weken was er opnieuw veel ophef over het toekennen van SWT, het vroegere burgpensioen, aan werknemers die hun baan verliezen bij een herstructurering. Supermarktketen Carrefour wenst dit toe te passen voor een aantal werknemers en dit vanaf 56 jaar. Daarmee passen ze de huidige regels toe. Nochtans voorzag het regeerakkoord in het optrekken van de leeftijdsvoorwaarde naar 60 jaar voor werknemers die hun job verliezen in bedrijven in herstructuring of moeilijkheden.

“Maar dat werd na sociaal overleg afgezwakt. Vandaag kan dit dus nog altijd op 56 jaar. Dat vinden wij vandaag onaanvaardbaar. Wij willen mensen op 56 jaar niet afschrijven voor onze arbeidsmarkt. Zij kunnen en willen vaak nog werken. Dit is een heel slecht signaal. Te meer omdat er op dit moment zeer veel vacatures open staan die niet ingevuld geraken. Wij willen deze mensen niet thuis zetten met een uitkering, maar juist opnieuw aan werk helpen”, zegt Kamerlid Lachaert daarover.

Daarom diende het liberale Kamerlid in mei nog een wetsvoorstel in om de minimumleeftijd op te trekken en het regeerakkoord dus alsnog uit te voeren. Minister van Werk Kris Peeters bevestigde vandaag in de Kamer dat hij de aanvraag voor SWT bij Carrefour zal goedkeuren omdat deze vraag conform de huidge geldende regels is. Maar de minister bevestigde ook dat de minimumleeftijd in 2019 onherroepelijk omhoog gaat van 56 naar 59 jaar. In 2020 zal deze verder stijgen naar 60 jaar.

Egbert Lachaert reageert tevreden: “In deze tijden van economische groei wanneer we onze vacatures niet krijgen ingevuld, is het onverantwoord om mensen met 56 jaar af te schrijven. Daarom moeten we verder gaan met de hervoring van het SWT zoals afgesproken in 2014. In een volgende beweging wordt dit systeem best afgeschaft. Het is immers totaal achterhaald.”