Vandenput: “Aan Rusland de tanden tonen, maar ook in dialoog gaan”

De relaties tussen de EU en Rusland zijn al enkele jaren stevig vertroebeld. In 2014 viel Rusland Oekraïne binnen en het annexeerde de Krim. Daarop volgden economische sancties van de EU en de VS, die niet onbeantwoord bleven door de Russen. Premier Michel trok deze week naar Moskou om de dialoog tussen Rusland en de EU opnieuw aan te zwengelen.

Tim Vandenput: “We moeten niet naïef zijn. Rusland provoceert haast wekelijks, bijvoorbeeld door met militaire vliegtuigen vlakbij ons Europees luchtruim te vliegen. De spanning in Oost-Oekraïne blijft hoog. Rusland probeert zich ook te moeien met Westerse verkiezingen. We moeten dus onze tanden tonen. Daarom doen onze F-16’s actief mee aan de Baltic Air Policing in de Baltische staten. Daarom zijn we een loyale NAVO-partner. Daarom voeren we de economische sancties trouw uit.”

Maar het liberale Kamerlid pleit tegelijkertijd voor dialoog. “Onze legendarische buitenlandminister Pierre Harmel wist het al. Rusland is een belangrijke buur. We moeten niet alleen onze tanden tonen, maar ook inzetten op ontspanning van de relaties, op dialoog. Daarom steunen wij het bezoek van de premier aan Moskou. We moeten in dialoog gaan om de relaties op termijn terug te normaliseren. Alleen praten helpt. Daarbij moeten we ook de discussie over de mensenrechten niet uit de weg gaan.”

Premier Michel antwoordde in de Kamer dat hij een productief onderhoud had met de Russische leiders, onder meer over de bilaterale economische banden, energie, EU-Russische relaties, het Midden-Oosten en mensenrechten. Michel wil als België een voortrekkersrol in de EU blijven spelen.