Vandenput: “Capaciteit luchthaven kan ook uitbreiden met technologische ingrepen”

De luchthaven van Zaventem wil groeien en dat is een gezonde ambitie. “De luchthaven is een van de belangrijkste economische polen en werkgevers in de regio. We moeten haar alle groeikansen geven, maar wel steeds met oog voor de buurtbewoners en de leefbaarheid”, zegt Tim Vandenput.

Brussels Airport Company, een privaat bedrijf, presenteerde deze week een aantal scenario’s voor de uitbreiding van de luchthaven. Het scenario waarbij de taxibaan en startbaan 25L worden verlengd en ommuurd zorgt voor veel ongerustheid bij buurtbewoners. Een informatievergadering nam deze ongerustheid niet weg.

Nieuwe technologie

Vandenput pleit allereerst voor een open dialoog tussen bewoners en de luchthaven. Daarnaast schuift hij een minder ingrijpend maar efficiënt scenario naar voren. “De huidige drie startbanen kunnen uitgerust worden met de nieuwste ILS-technologie. Die maakt mogelijk dat vliegtuigen sneller kunnen opstijgen en landen. Ook luchtverkeersleider Belgocontrol moet nieuwe instrumenten krijgen om de afhandeling van vliegbewegingen juister en in nauwe corridors te laten verlopen. Deze twee maatregelen kunnen op korte termijn genomen worden en zullen de capaciteit van de luchthaven vergroten.”

Ten tweede pleit het liberale Kamerlid om de oudere lawaaierige vliegtuigen nog meer te weren. “BAC doet dat al door duurdere tarieven te hanteren. Toch blijven er een aantal oudere vliegtuigen onze luchthaven aandoen. We moeten hier meer inspanningen leveren.”

Vandenput besluit: “Wij zijn voorstander van een uitbreiding van de capaciteit van onze luchthaven die van groot economisch belang is. Maar dat hoeft dus niet noodzakelijk een fysieke uitbreiding te betekenen met onteigeningen tot gevolg. De twee voorstellen die ik aanbreng, zullen de leefbaarheid in de buurt niet in het gedrang brengen. Laat ons die twee ingrepen dus doen, vooraleer verregaande scenario’s voor te stellen die de bewoners enkel en alleen ongerust maken.”