Vandenput: “Doorstart nationale luchthaven is van cruciaal belang”

Open Vld Kamerlid Tim Vandenput benadrukt het belang van onze luchthavens in gewone, maar ook ongewone tijden zoals de coronacrisis. “De luchthavens zijn echte toegangspoorten én levensaders voor ons exportland. Het is cruciaal dat ze blijven draaien en ook meteen kunnen doorstarten en bijdragen tot de economische relance na de crisis.”

De coronacrisis treft ons land hard en legt onze economie grotendeels plat. “Toch is het belangrijk dat naast onze gezondheidszorg ook cruciale economische sectoren blijven draaien. De logistiek is daar één van en onze luchthavens zijn daarbij cruciaal”, zegt Tim Vandenput. “In gewone tijden zijn ze de toegangspoort tot het hart van Europa en een belangrijke logistieke draaischijf voor onze exporterende KMO’s en bedrijven. Maar in ongewone tijden zoals nu zijn de luchthavens een echte levensader waarlangs cruciale goederen zoals voeding en gezondheidsmateriaal ons land kunnen bereiken.”

Vandenput wil dus dat de luchthavens kunnen blijven draaien tijdens deze crisis, maar volgens hem zijn ze ook cruciaal voor de fase daarna. “60.000 directe en indirecte jobs zijn gelinkt aan onze nationale luchthaven. Zowat ons heel economisch weefsel rekent op haar werking. Vandaag draait ze maar op 5% van haar capaciteit. Dat moet stilaan weer omhoog om onze economie weer aan de draai te krijgen.”

Het is dus cruciaal dat het luchthavenbedrijf, de home carrier Brussels Airlines, de bagage-afhandelaars, kortom het hele ecosysteem van de luchthaven ongeschonden uit deze crisis komen. “Zo niet, zal onze hele economie daar de gevolgen van dragen. We moeten dus nadenken over een globale toekomstvisie voor deze cruciale sector.”

Vandenput ondervroeg vicepremier Alexander De Croo over de toekomst van onze luchthaven in de brede betekenis. Ook De Croo benadrukte het belang van de nationale luchthaven als 2de belangrijkste economische pool. “We voeren met de regering al gesprekken met de luchthaven en luchtvaartmaatschappij. Er zijn op dit moment nog voldoende cashreserves en dus is er ook nog tijd om aan een sterk toekomstplan voor de hele luchtvaart te werken. Alleszins zal er een goede balans moeten zijn tussen het belang van de duizenden werknemers, het belang van de staat en belastingbetaler en het strategisch economisch belang.”