Vandenput: “EU moet bemiddelingsrol opnemen in conflict Israël-Palestina

Sinds de Amerikaanse president Trump aankondigde om de Amerikaanse ambassade te verhuizen van Tel Aviv naar Jeruzalem, lopen de spanningen opnieuw hoog op tussen Israël en Palestina. Toen deze week de verhuis effectief plaatsvond, schoot het Israëlisch leger met scherp op protesterende Palestijnen aan de grens met Gaza.

Kamerlid Tim Vandenput: “Dit buitenproportioneel geweld tegen ongewapende betogers veroordelen we ten strengste. Oorlogsmunitie gebruiken om betogers op honderden meters afstand neer te schieten is simpelweg onaanvaardbaar. Punt. Dat de Israëlische ambassadrice in ons land vervolgens beweert dat alle dodelijke slachtoffers, ook de kinderen, terroristen zijn, is helemaal onvoorstelbaar. Het is niet meer dan terecht dat de minister van Buitenlandse Zaken Reynders haar daar voor op het matje riep.”

Het liberale Kamerlid stelt met spijt vast dat er bij beide kanten weinig wil overblijft om tot een vreedzame oplossing te komen. “Israël lijkt met zijn kolonisatie- en bezettingspolitiek actief een tweestatenoplossing onmogelijk te maken. In Palestina heerst dan weer een grote verdeeldheid tussen Fatah en Hamas, waarbij deze laatste moedwillig de bevolking opstookt om de grens te bestormen. Goed wetende dat Israël hier met geweld op zou reageren.”

Ook de Amerikaanse president draagt niet bij tot een oplossing. “De VS kunnen niet meer geloofwaardig bemiddelen. De EU moet die rol nu overnemen.” Vandenput wil dat de EU zich vooreerst als één blok achter een internationaal onafhankelijk onderzoek naar het geweld van de afgelopen dagen en weken zet. “Dit moet duidelijkheid brengen. Daarnaast moeten we beide partijen ook terug aan tafel krijgen. Een onderhandelde tweestatenoplossing is en blijft de enige uitweg. Om dit te kunnen verwezenlijken moet de EU wel sterk en eendrachtig optreden, wat nu verre van het geval is. Ons land moet mee aan die consensus bouwen.”