Vandenput heeft grote vragen bij uitslag Congolese verkiezingen

De uitslag van de verkiezingen in Congo is bekend: de kiescommissie duidde Tshisekedi aan als winnaar van de verkiezingen. Bij deze uitslag worden internationaal veel vragen gesteld. “Volgens velen zou Fayulu de rechtmatige winnaar van de verkiezingen, waardoor er wordt gevreesd voor rellen in het land”, verklaart Open Vld-Kamerlid Tim Vandenput. “Ik vraag minister van Buitenlandse Zaken Reynders dan ook om de veiligheid voor de Belgen in Congo te verzekeren.”

Terwijl iedereen tijdens de Congolese verkiezigen gefocust was op de tweestrijd tussen Shadary en Fayulu, is uiteindelijk Felix Tshisekedi als vermeende winnaar uit de stembus gekomen. De Congolese kiescommissie duidde hem tegen alle verwachtingen aan als winnaar. Buitenlandse waarnemers werden geweerd, waardoor velen de uitslag van de stembusgang in twijfel trekken.

Binnenlandse waarnemers, zoals de Congolese bisschoppenconferentie, waren wel toegelaten. Zij liet de laatste dagen uitschijnen dat op basis van hun zeer uitgebreide waarnemingsmissies Fayulu afgetekend zou winnen. In deze waarnemingsmissies werden ze trouwens gesteund door de Belgische regering. Dit resultaat is dus opmerkelijk”, legt Vandenput uit. Ook de Franse minister van Buitenlandse Zaken heeft al bedenkingen geuit over de aangekondigde uitslag.

Gezien de grote populariteit van Fayulu is het mogelijk dat in de nasleep van de bekendmaking van de uitslag rellen volgen. “Ons land moet instaan voor de veiligheid van de 4000-tal Belgen die aanwezig zijn in het land. Ik ben dan ook tevreden dat Minister Reynders hiervoor plannen maakt”, stelt Vandenput. Het liberale Kamerlid wijst er voorts op dat we de situatie in Congo op de voet moeten volgen, ook vanuit onze positie in de VN-veiligheidsraad.