Vandenput: “Rekrutering bij de politie moet sneller gaan”

Open Vld-Kamerlid Tim Vandenput vreest voor nog meer capaciteitsproblemen bij de politie nu de rekruteringsdienst van de politie plat ligt. Dat heeft hij gezegd in De Kamer vandaag. “Er gaan meer politiemensen op pensioen dan dat er nieuwe bijkomen. Op termijn is dat een bedreiging voor onze veiligheid”, aldus Vandenput.

De politie kampt vandaag met een reëel personeelstekort dat nog groter zal worden door de komende pensioneringsgolf. Vandenput vraagt dat er in een nieuw federaal regeerakkoord meer geïnvesteerd wordt in onze basisveiligheid en dat er sneller werk wordt gemaakt van het aanwerven van nieuwe mensen.

Vandenput: “De veiligheid organiseren is een kerntaak van de federale overheid. Militairen, brandweer en politie zorgen dagelijks voor onze veiligheid. Veel van hen gaan de komende jaren met pensioen en moeten vervangen worden  door nieuwe jonge, getalenteerde mensen. De instroom van deze nieuwe mensen gaat niet snel genoeg. Daardoor zullen er de volgende jaren minder mensen voor onze veiligheid zorgen. Dat is een probleem. Het aantrekken van nieuwe mensen moet een topprioriteit worden voor de volgende federale regering.”

Vandenput bevestigde aan Minister van Binnenlandse Zaken Pieter De Crem dat er de voorbije jaren al vooruitgang is geboekt, maar pleitte voor nog meer ‘sense of urgency’.

Vandenput: “De voorbije jaren is al enige vooruitgang geboekt. Ik ben ook tevreden dat de minister bevestigde dat ook de lokale besturen extra mensen kunnen aantrekken en dat ze daarvoor ook kunnen kijken naar private partners. Ik zal blijven op diezelfde nagel kloppen, zodat de politie niet voor een minimum-, maar wel voor een maximumdienstverlening zal zorgen.”