Vandenput wil Benelux-samenwerking opdrijven

Gisteren organiseerde premier Charles Michel een Benelux-overleg op Hertoginnendal met zijn liberale collega-premiers Mark Rutte en Xavier Bettel. De regeringsleiders stelden nadien een ambitieus actieplan voor banen en groei voor.

Tim Vandenput: “De Benelux lijkt een idee uit het verleden, maar ze is ook vandaag nog meer dan actueel. De landen van de Benelux vormen samen een markt van 28 miljoen consumenten, een gemeenschappelijke economie van meer dan 1 biljoen euro. Daarmee evenaren we Zuid-Korea! Laten we ook niet vergeten dat de Benelux altijd een katalysator is geweest van verdere Europese integratie.”

Het liberale Kamerlid verwelkomde de nieuwe samenwerkingsplannen van de drie liberale regeringsleiders. “Obstakels op onze interne markt worden in het bijzonder voor detailhandel verder weggewerkt. Ook e-commerce wordt gezamenlijk gestimuleerd, net zoals de digitale agenda. Op die manier worden we als regio voortrekker van de digitalisering. Voorts gaan we samen de strijd tegen de sociale fraude en dumping versterken. Tot slot is het plan voor een gemeenschappelijke handelsmissie zeer interessant voor onze bedrijven. De Benelux is en blijft een regio waar het goed is om te ondernemen. Het is dé logistieke en commerciële toegangspoort tot Europa met hooggekwalificeerd en meertalig personeel.”

Minister van Buitenlandse Zaken Reynders ging op vraag van Vandenput verder in op deze plannen. “Die moeten niet alleen de interne markt dynamiseren, maar ook onze positie op de wereldmarkt.” Vandenput vroeg minister Reynders tot slot om de rol van de Benelux als laboratorium en katalysator van Europese samenwerking opnieuw op te nemen. “Ik denk daarbij concreet aan de uitwerking van de Europese energie-unie, of de uitwerking van het investeringsplan Juncker dat grensoverschrijdende projecten kan helpen financieren.” De minister reageerde positief op deze voorstellen.