VDAB heeft 3 keer zoveel doorstromers naar 50+ clubs dan vakbonden

Oudere werknemers worden na een werkloosheidsperiode van drie maanden verplicht een informatiesessie te volgen. Dat kunnen ze doen bij de VDAB of bij één van de vakbonden. Nadien kunnen ze op vrijwillige basis doorstoten naar de 50+ clubs voor een trajectbegeleiding. “Hoewel die sessie verplicht is volgt 1 op 4 oudere werklozen ze jammer genoeg. Bovendien stroomt bij de vakbonden slechts 1 op 5 door naar een 50+ club die hen verder kunnen begeleiden in hun zoektocht naar werk. Dit zijn jammerlijke cijfers”, vindt Vlaams parlementslid Emmily Talpe (Open Vld).

De nieuw ingeschreven werkzoekenden ouder dan 50 jaar worden na drie maanden werkloosheid opgeroepen om verplicht een collectieve 50+ infosessie te volgen. Deze sessie kan gevolgd worden bij de VDAB of bij de vakbonden. De sessie heeft tot doel de werkzoekenden te informeren over rechten en plichten en om te sensibiliseren voor verdere begeleiding. “Die verdere begeleiding kan bijvoorbeeld bij de zogenaamde ‘50+ clubs’,” zegt Talpe. Deze 50+ clubs worden begeleid door consulenten die naast informatieverstrekking investeren in motivatie?  en attitudeondersteuning en sollicitatietraining. “Voor sommige oudere werkzoekenden is het de eerste keer in hun leven dat ze op zoek moeten naar ander werk. De 50+ clubs kunnen hen daarbij ondersteunen. Ze vormen een echte meerwaarde in hun zoektocht naar werk,” zegt Talpe.

Slechte cijfers voor vakbond in 2014 en 2015

Uit de cijfers van 2014 en 2015 blijkt dat de vakbonden betrekkelijk minder doorstromers hebben naar de 50+ clubs dan de VDAB. “De cijfers liegen niet: er stromen 3 keer zoveel mensen door naar een 50+ club na het volgen van een infosessie bij de VDAB dan bij één van de vakbonden. Nochtans ontvangen de vakbonden hiervoor subsidies. Je zou dan toch mogen verwachten dat dat ze min of meer gelijke resultaten behalen?” In 2014 stroomden 65,2% werklozen door naar een 50+ club via de VDAB. Voor de vakbonden was dit slechts 25,1%. In 2015 herhaalden de cijfers zich, met 62,4% doorstromers bij VDAB en 20,5% bij de vakbonden. Een betere doorstroming bij de vakbonden is des te belangrijker daar ze een groter deel van de oudere werknemers bereiken. Zo volgden in ’14 en ’15 respectievelijk 51,3% en 33% een sessie bij één van de vakbonden, terwijl dat voor de VDAB maar 22,5% en 23,9% bedroeg.

Ondersteuning voor het uitwerken van de informatiesessies

Talpe vraagt daarom dat minister Muyters ingrijpt. “Als de sessies van de vakbonden hun doel voorbij schiet dan moeten wij ingrijpen. Ondersteuning in het verder uitwerken van hun sessies kan bijvoorbeeld een oplossing zijn, temeer omdat ze een veel groter deel van de oudere werkzoekenden bereiken dan de VDAB. Het is belangrijk voor hen dat hun kansen op de arbeidsmarkt ten volle benut worden,” besluit Emmily Talpe.