Sla navigatie over

Verhaert: “Bpost moet focussen kerntaken, niet concurreren met lokale handelaars”

In Het Nieuwsblad staat te lezen dat Bpost onderzoekt of ze van een aantal van haar postkantoren, buurtwinkels kan maken. “Het lijkt mij absurd dat Bpost gaat concurreren met lokale handelaars. Bpost is een postbedrijf, belegde broodjes verkopen, hoort niet tot de taken van het bedrijf. Laat dat over aan de ondernemers”, stelt Kamerlid Marianne Verhaert.

Verhaert volgt het dossier-Bpost op in de commissie Overheidsbedrijven in de Kamer. “In de beleidsnota van minister De Sutter staat heel duidelijk dat Bpost in de toekomst sterk zal inzetten om een partner van lokale handelaars te zijn. Als partner lijkt het me dan niet de taak om de handelaren te gaan beconcurreren”, stelt Verhaert. In het voorstel van Bpost staat te lezen dat ze verschillende producten zouden aanbieden: kranten, belegde broodjes enzovoort. “Op die manier zal concurrentie onstaan tussen bijvoorbeeld de lokale broodjeszaak en Bpost die broodjes aanbiedt: dat is een no go”, zegt Verhaert.

Verhaert wijst op het belang van de lokale postpunten die vaak ìn die lokale buurtwinkels zijn. “Vaak krijgen die buurtwinkels of krantenwinkels een kleine marge op de afhandeling van postpakketten: ze doen dit als extra dienstverlening voor hun klanten, maar verdienen daar niet veel aan. Misschien is het een idee dat Bpost die lokale handelaars ondersteunt in die rol in plaats van in concurrentie te treden met hen”, stelt Verhaert.

Niet aan de orde

Daarnaast wijst Verhaert op de kerntaken van Bpost, dat nog steeds voor de helft in handen is van de Belgische staat. “Wat wij verwachten van Bpost is een goede postbedeling en een vlotte en betaalbare pakjesdienst. Dat blijkt al niet evident, zoals veel mensen ook wel merken. Een uitbreiding van het aanbod in de vorm van kruidenierszaak is dus niet aan de orde”, aldus Verhaert.

Zoek nieuwsberichten
Meest recente berichten

Gemaakt door Code Nation via NationBuilder