Verhaert: “Na recordverkoop groene wagens moet ook overheid het goede voorbeeld geven”

Een op de tien verkochte nieuwe wagens was vorige maand een elektrische auto of een herlaadbare hybridewagen. Dat blijkt uit cijfers die de overheidsdienst Mobiliteit vandaag bekend maakte. Kamerlid Marianne Verhaert: “Voor het eerst overschrijden we de kaap van 10 procent. Een jaar geleden was dit nog maar 2,5 procent. Een zeer goede evolutie die we stimuleren met fiscale voordelen voor groene bedrijfswagens. Ook de overheid moet nog meer het goede voorbeeld geven.”

Een van de belangrijkste redenen voor de snelle vergroening van het wagenpark is de belastinghervorming op bedrijfsvoertuigen. Daardoor werden de voertuigen met een alternatieve aandrijving, en in het bijzonder de herlaadbare hybridewagens, fiscaal interessanter gemaakt. Een overgroot deel van de voertuigen met een zeer lage of nuluitstoot die de voorbije maanden op de markt kwamen, zijn dan ook bedrijfsvoertuigen.

“De vergroening van ons wagenpark is een belangrijke doelstelling voor ons klimaat en onze luchtkwaliteit” vertelt Marianne Verhaert (Open Vld), Kamerlid en lid van de comissie Mobiliteit. “Dat een groeiend deel van de bedrijfswagens vandaag milieuvriendelijker wordt, bewijst het enorme potentieel dat we hebben in het wagenpark voor bedrijfswagens. Met fiscale maatregelen kunnen we dat potentieel verder benutten. Ook op lange termijn is dat voordelig want zo goed als alle bedrijfswagens komen daarna in het tweedehands-circuit terecht waardoor ook het private wagenpark in ons land verder kan verduurzamen.”

Verhaert roept ook de overheid op om het goede voorbeeld te geven. “Het aanbod aan elektrische modellen wordt steeds ruimer en betaalbaarder. Het wagenpark van de overheid moet verder verduurzamen. Het zou een mooie doelstelling zijn om ten laatste tegen 2030 enkel nog personenwagens zonder uitstoot in het wagenpark van de overheid op te nemen.”