Sla navigatie over

Verhaert: “Ook mensen met beperking hebben recht op een treindienst van nationaal belang”

De NMBS biedt geen assistentie meer aan voor mensen met een beperking in haar ‘treindienst van nationaal belang’. Door de covid-maatregelen en de social distance van anderhalve meter kunnen mensen met een beperking de trein dus niet meer op. Open Vld-Kamerlid Marianne Verhaert reageert teleurgesteld. “Mensen met een beperking moeten ook nu soms verplicht de trein nemen, bijvoorbeeld om naar het ziekenhuis te gaan. Dat zijn essentiële verplaatsingen. Het valt te betreuren dat de NMBS hen in de kou laat staan, want ook zij hebben recht op een toegankelijk openbaar vervoer.” Verhaert dringt bij de NMBS aan op een oplossing op maat voor essentiële verplaatsingen van minder mobiele treingebruikers.

Spoorwegmaatschapij NMBS en spoornetbeheerder Infrabel zijn maandag gestart met een ‘treindienst van nationaal belang’. Daarbij wordt het aantal treinen dat rijdt aangepast aan de lagere reizigersaantallen en aan de uitval bij het treinpersoneel. Naast een aangepaste dienstregeling blijkt nu ook de assistentie voor minder mobiele mensen weg te vallen. Deze maatregel werd genomen zowel in het belang van de klanten als in dat van het personeel, klinkt het bij de NMBS. Medewerkers kunnen zich tijdens het verlenen van assistentie namelijk onvoldoende beschermen en in het bijzonder onvoldoende afstand houden.

Verhaert: “Een compleet verkeerd signaal. In tijden dat we solidair moeten zijn laat de NMBS hulpbehoevende mensen koudweg op het perron achter en worden ze aan hun lot overgelaten. Er moeten toch manieren zijn waarop assistentie op maat wel aangeboden kan worden en waar de social distance wel bewaard kan blijven, eventueel met andere beschermende maatregelen. Dat men dit doet ‘in het belang van de klant’ klinkt behoorlijk dubbel want mensen met een beperking hebben toch ook recht op een toegankelijk openbaar vervoer, zelfs met een ‘treindienst van nationaal belang’. Van de NMBS had ik meer creativiteit en solidariteit verwacht.”

Verhaert vindt het vooral niet kunnen dat mensen met een beperking aan hun lot worden overgelaten. Het geeft opnieuw een slecht beeld van een bedrijf dat niet begaan is met de toegankelijkheid van al haar reizigers.

Verhaert: “Nog steeds moet men in 173 stations rekenen op assistentie om op de trein te raken. Andere mogelijkheden zijn er voor minder mobiele mensen niet want de trein is niet afgestemd op de hoogte van het perron. Het kan niet dat mensen met een handicap niet langer gebruik mogen maken van het openbaar vervoer voor hun essentiële verplaatsingen. Want vaak is het openbaar vervoer de enige mogelijkheid. Mensen moeten zich in deze moeilijke tijd richten tot andere- en vaak duurdere- alternatieven. Ik vraag aan de NMBS voor oplossingen op maat. Zo kan men voorlopig voor bijvoorbeeld rolstoelgebruikers toch nog via een rolstoellift of brug werken waar de afstand tussen de begeleider en de reiziger gevrijwaard blijft. Of de NMBS kan voorzien in extra beschermend materiaal voor de treinbegeleiders. En als er niks anders mogelijk en het moeilijk is om de social distance regels te respecteren, dan kan men nog altijd een taxi inleggen. Maar hen in de kou laten staan is onaanvaardbaar.”

Zoek nieuwsberichten
Meest recente berichten

Gemaakt door Code Nation via NationBuilder