Verhaert: “Vertrouwen in Bpost herstellen voor werknemers én aandeelhouders”

Marianne Verhaert (Open Vld) stelt in het vragenuurtje in de Kamer dat perspectief voor de werknemers en aandeelhouders noodzakelijk is. “Enkele jaren geleden was Bpost een voorbeeldbedrijf. De situatie is nu anders: rode beurscijfers, ontslag van de CEO… Ondanks dat de pakjessector een enorme groei heeft gekend kon ons postbedrijf, ondanks de enorme inzet van het postpersoneel, daar geen graantje van meeplukken”, stelt Verhaert.

In haar tussenkomst wijst ze erop dat zelfs tijdens de moeilijke covid-periode de postbodes enorm hebben geholpen met de Sint en de Kerstman om de pakjes op tijd op locatie te krijgen. “De 34 000 medewerkers van Bpost hebben letterlijk de benen onder hun lijf onderuit gelopen. Drie maanden later blikken we terug op de kwartaalcijfers en zijn deze barslecht. Een slag in het gezicht van de mensen, zowel de klanten als de aandeelhouders, en als grootste aandeelhouder gaat dit over iedere burger van ons land, maar zeker ook  bij de personeelsleden”, zegt Verhaert.

Eind vorige week stuurde minister De Sutter een duidelijk signaal naar de Raad van Bestuur. “Een signaal dat het zo niet verder kan. De rest hebben we in de krant gelezen: de Raad van Bestuur heeft een beslissing genomen en de CEO werd de laan uitgestuurd. Het begin van een oplossing, maar we zijn er nog lang niet”, zegt Verhaert.

Minister van Overheidsbedrijven De Sutter geeft aan dat de nodige acties zijn ondernomen en dat zij verder in overleg zal treden. “Het is duidelijk: we staan voor enorme uitdagingen en het is onze verantwoordelijkheid om te waken over de langetermijnvisie van het bedrijf, over de continuïteit ervan. Het is nu aan de Raad van Bestuur om haar conclusies te trekken en opnieuw toekomstgericht te denken! Op die manier kan het overheidsbedrijf opnieuw performant worden. Daar hebben de werknemers en de klanten van Bpost recht op”, besluit Verhaert.