Verhofstadt onderhandelt mee voor pro-Europese coalitie in Europees Parlement

Sinds begin deze week onderhandelen de EVP en de sociaaldemocraten in het Europese halfrond over de verdeling van een aantal Europese topfuncties en een beleidsprogramma voor de komende vijf jaar. Om "een bredere, pro-Europese meerderheid" mogelijk te maken, worden nu dus echter ook de liberalen mee aan boord genomen.

De pro-Europese tripartite neemt zich voor "de waarden en principes van de Europese integratie" te verdedigen en de Europese instellingen efficiënter en transparanter te laten werken. Inhoudelijk gaan de drie politieke families voor "economische groei, jobs, hogere levensstandaarden, meer gelijkheid en een meer open en transparante samenleving".

Martin Schulz
De EVP en de sociaaldemocraten maakten deze week de afspraak dat de Duitse sociaaldemocraat Martin Schulz tot januari 2017 zou kunnen aanblijven als Europees parlementsvoorzitter. In de tweede helft van de legislatuur zou een EVP’er de voorzittershamer overnemen. Het is vooralsnog onduidelijk in hoeverre dit akkoord gewijzigd zal worden, nu de liberalen zich een toegang tot de Grosse Koalition hebben gebaand.

De EVP (221 zetels) en de sociaaldemocraten (191 zetels) bezetten samen 412 van de 751 zetels in het halfrond. Dat zijn er in theorie voldoende om de benoeming van de parlementsvoorzitter en de voorzitter van de Europese Commissie in Straatsburg te bezegelen, maar beide Europese fracties moeten echter rekening houden met dissidente fractieleden. Met de liberalen (67 zetels) erbij oogt de parlementaire meerderheid alvast comfortabeler.

Volgende week dinsdag kiest het parlement in Straatsburg een nieuwe voorzitter. Tegen dan zou er meer duidelijkheid moeten ontstaan over het akkoord van de tripartite. Naast Schulz dingen ook de Britse conservatief Sajjad Karim, de Oostenrijkse groene Ulrike Lunacek en de Spanjaard Pablo Iglesias van Podemos naar de voorzittersstoel.