Verklaring De Croo: "Investeren aanmoedigen, rendement voor mensen en de economie."

"Ik heb soms het gevoel dat we in de omgekeerde wereld zitten. In plaats van altijd maar te spreken over mensen meer belasten, zouden we beter een debat voeren hoe we ervoor zorgen dat mensen die investeren ook een fatsoenlijk rendement krijgen. Dat is goed voor hen, dat is goed voor onze economie.

Er staat vandaag meer dan 260 miljard euro op de spaarboekjes geparkeerd, een recordbedrag. Elke maand komt daar meer bij, lage rente of niet. Heel veel mensen zijn op zoek naar een investering die rendeert. Laat ons eens nadenken hoe we ervoor zorgen dat hun spaargeld vloeit naar jonge mensen die starten, naar KMO’s die voor nieuwe jobs zorgen en verder willen groeien.

Wij staan open voor elk debat, maar dan moet men wel aan tafel komen. Deze oefening moet ernstig gebeuren. Wat wij op die tafel leggen is zeer duidelijk: hoe zorgen we ervoor dat mensen die willen investeren in onze economie beloond worden in plaats van altijd maar meer belast?

Ons land heeft behoefte aan méér economische groei, aan méér jobs. Daarvoor heb je investeringen nodig. Dat is trouwens ook de filosofie van het investeringspact dat de premier enkele weken geleden op tafel heeft gelegd."