Verwitting is ingezet: ‘2016 wordt het jaar van de horeca’

Horecazaken waar klanten regelmatig maaltijden verbruiken, moeten binnenkort een witte kassa gebruiken. Er was echter lange tijd discussie over wat exact ‘regelmatig’ is. De Raad van State vernietigde in oktober de 10%-regel. De regering besliste dinsdag 22 december over een nieuwe grens: horecazaken met een jaaromzet uit maaltijden van meer dan 25.000 euro, moeten vanaf 1 januari 2016 een witte kassa gebruiken. Wie louter door de nieuwe regeling een kassa zou moeten aanschaffen, heeft tijd tot 1 april 2016 om zich te registreren.

Bart Tommelein: ‘We hebben een voor iedereen duidelijke en eenvoudige grens bepaald. Volkscafés die amper omzet halen uit voeding hebben vaak weinig of geen personeel. Zij hebben dus ook weinig baat bij de begeleidende maatregelen. Hetzelfde geldt voor het verenigingsleven. Door de grens van 25.000 euro worden zij vrijgesteld.’

Al meer dan 2.000 flexi-jobs

Ondertussen hebben 22.000 horecazaken zich geregistreerd, 11.500 witte kassa’s zijn reeds actief, duizenden kassa’s staan klaar onder de toonbank voor activering vanaf 1 januari. ‘Uitstel was nooit een optie. We laten de horecazaken die correct willen werken niet in de steek. We gaan voluit voor een witte horeca en voor eerlijke concurrentie. Op het terrein wordt de omslag al gemaakt, het zwartwerk gaat eruit: na amper drie weken hebben 720 werkgevers al meer dan 2.000 flexi-jobbers ingezet. 2016 wordt het jaar van de horeca’, besluit de staatssecretaris.