Vlaams minister van Energie Annemie Turtelboom wil in 2015 grondig debat over afschakelplan

"Een aanpassing van het plan voor de komende winter 2014-2015 is niet meer mogelijk, maar volgend jaar wil ik het debat aangaan", zei minister Turtelboom woensdag in het Vlaams Parlement. In de bevoegde commissie van het Vlaams Parlement gaf de Open Vld-minister een stand van zaken van de plannen om het dreigende stroomtekort op te vangen en het overleg rond het afschakelplan.

Minister Turtelboom benadrukte het belang van gedragssturing, bijvoorbeeld via informatiecampagnes. Een voorbeeld: "De energieconsumptie op piekmomenten in Vlaanderen loopt op tot 4 Gigawattuur (GWh). We hebben het berekend. Als je aan de gezinnen een inspanning van 10 procent vraagt door hen te vragen om bepaalde dingen, bijvoorbeeld douchen en wassen, buiten de piekuren (tussen 17 uur en 20 uur) te doen kan je een pak besparen. Dat kan oplopen tot 1.350 Megawattuur (MWh), gewoon door aan mensen te vragen op een ander moment energie te verbruiken." De apparaten waarop we kunnen besparen liggen voor de hand. Volgens studies gaat een kwart van het elektriciteitsverbruik tussen vijf en acht naar keukenactiviteiten (kookplaten, ovens), nog eens goed een kwart naar de reiniging en het onderhoud van de woning (stofzuigers) en dertig procent naar vrije tijd (televisies, computers).

Ter vergelijking: de uitgevallen kerncentrales van Tihange 2 en Doel 3 zijn samen goed voor zo’n 2.000 MWh. "Als naast de Vlamingen ook de Brusselaars en Walen hun consumptiegedrag aanpassen, kunnen we dat verlies aan capaciteit opvangen en mogelijk een afschakeling vermijden", klonk het.

Minister Turtelboom kondigde ook een gezamenlijke informatie- en sensibiliseringscampagne aan die zal gelanceerd worden op 3 november.

Bron: Belga / De Standaard