Vlaams Parlement eert slachtoffers aanslagen 22/3

Na een toespraak van parlementsvoorzitter Jan Peumans en in aanwezigheid van vertegenwoordigers van alle religieuze en levensbeschouwelijke strekkingen in Vlaanderen, hielden de Vlaamse parlementsleden vandaag een minuut stilte in acht. Op die manier brengen ze hulde aan de slactoffers van de aanslagen van 22 maart.

Rangen sluiten

Bart Somers, fractieleider voor Open Vld in het Vlaams Parlement, roept op om de rangen te sluiten als antwoord op de extremisten. "Hun doel is glashelder: alle menselijkheid vernietigen, mensen tegen elkaar opzetten, haat en angst zaaien. Ze willen ons meesleuren in hun duivelse spiraal om ons beschavingsmodel te vernietigen. Hier mogen we nooit aan toegeven. We moeten de rangen sluiten met alle mensen van goede wil, met alle democraten. Sterk zijn, schouder aan schouder dit extremisme bestrijden. En in elkaar het slachtoffer zien, elkaars angst erkennen, ons niet uit elkaar laten spelen, mekaar vasthouden. Dit mag ons niet uit elkaar drijven, want dan winnen zij. Dit moet ons dichter bij elkaar brengen. Dat is onze eerste overwinning op hun haat. En consequent dit terrorisme keihard bestrijden... met alle middelen van een democratische rechtstaat."