Vlaams Parlement vraagt concrete steunmaatregelen voor Wit-Russische bevolking

De drie meerderheidspartijen in het Vlaams Parlement vragen aandacht voor de aanhoudende mensenrechtenschendingen in Wit-Rusland. Dat doen ze aan de hand van een resolutie die werd goedgekeurd door de plenaire vergadering. Initiatiefnemers Joris Nachtergaele, Vera Jans en Emmily Talpe vragen krachtdadige acties op Europees en internationaal niveau om de Wit-Russische bevolking te steunen in hun legitieme strijd voor een sterkere democratische rechtstaat.

Sinds de presidentsverkiezingen in de zomer van 2020 is de situatie in Wit-Rusland zeer gespannen. Aleksandr Loekasjenko riep zichzelf namelijk uit tot president na verkiezingsfraude. Sinds zijn aanstelling komen er wekelijks vele Wit-Russen op straat en deze protesten gaan gepaard met hardhandig optreden van de ordediensten en het opsluiten van ondertussen meer dan 30.000 oppositieleden.

“Na enkele maanden is de mediastorm gaan liggen, maar vandaag zien we dat er voor de Wit-Russische bevolking zeer weinig zaken concreet zijn verbeterd”, stelt Vlaams Parlementslid Joris Nachtergaele
(N-VA). “Ik ben zeer ongerust over de manier waarop er op het Europese vasteland wordt omgegaan met de mensenrechten en het zelfbeschikkingsrecht van de Wit-Russische bevolking, terwijl we vanuit de Europese Unie lijdzaam toekijken. We vragen de Vlaamse Regering dan ook om aan te dringen bij de EU op krachtdadige maatregelen tegen het autoritaire regime.”

“Met deze resolutie willen we de toestand in Wit-Rusland niet alleen onder de aandacht houden, maar ook het signaal geven dat Vlaanderen zijn steun toezegt aan de legitieme eisen van de Wit-Russische bevolking. Het is bewonderenswaardig hoe demonstranten, gewone mensen uit de middenklasse geleid door drie vrouwen, vreedzaam door de straten blijven lopen met als enige eisen vrije en transparante verkiezingen en democratische rechten”, zegt Vlaams Parlementslid Vera Jans (CD&V).

“De Europese Unie moet de Wit-Russische bevolking ondersteunen en sterk optreden tegen de schending van de mensenrechten”, zegt Vlaams Parlementslid Emmily Talpe (Open Vld). “Met deze resolutie dringen we er bij de Vlaamse Regering op aan daar een voortouw in te nemen en dit in al haar internationale contacten. We vragen ook om bij de Verenigde Naties het belang van onafhankelijke waarnemers in
Wit-Rusland te benadrukken. Zo krijgen we een beter zicht op de mensenrechtenschendingen en kunnen we adequaat reageren.”