Vlaams Parlementsleden Jean-Jacques De Gucht (Open Vld) en Loes Vandromme (CD&V) vragen in een gezamenlijke communicatie om dringend werk te maken van een luchtbehandelingsplan in het Vlaamse onderwijs. 'Een goede luchtbehandeling en –ventilatie in klaslokalen is één van de belangrijkste wapens tegen de verspreiding van COVID-19 in het onderwijs. We moeten zo snel mogelijk werk maken van een onderbouwd en breed uitgerold luchtbehandelingsplan', zeggen de parlementsleden.
Eén van de efficiëntste manieren om de verspreiding van COVID-19 tegen te gaan in binnenruimtes met een beperkte oppervlakte zoals klaslokalen is inzetten op betere luchtkwaliteit. Dit kan via ventilatie maar ook luchtbehandeling en -reiniging is een belangrijk wapen. Alle commissarissen onderwijs van Open Vld en CD&V, Gwendolyn Rutten, Jean-Jacques De Gucht, Loes Vandromme en Hilâl Yalcin, zijn ervan overtuigd dat deze investeringen noodzakelijk zijn zodat we niet alleen op korte termijn, maar ook op lange termijn onderwijs in de meest optimale manier kunnen organiseren. Luchtkwaliteit is essentieel voor goed onderwijs. Het zorgt voor betere concentratie en laat toe om mondmaskers eventueel achterwege te laten. Het pleidooi voor de investering in luchtbehandeling past perfect in het pleidooi voor de beste onderwijskwaliteit.
In het verleden werd er al actie ondernomen om de luchtkwaliteit in de scholen te verbeteren en zijn er budgetten voorzien om ventilatiesystemen te installeren. Uit cijfers blijkt echter dat de budgetten hiervoor niet of onderbenut zijn. De reden? Het is bijzonder complex om de schoolinfrastructuur op korte termijn aan te passen. 'Op lange termijn moeten we inzetten op aangepaste schoolinfrastructuur maar op korte termijn kunnen luchtreinigingstoestellen scholen helpen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan', zeggen Vlaams Parlementsleden Jean-Jacques De Gucht (Open Vld) en Loes Vandromme (CD&V). Samen pleiten zij voor de uitrol van een luchtbehandelingsplan in het Vlaamse onderwijs.
CO2-meters slechts eerste stap
Volgens Vlaams Parlementslid Loes Vandromme is in het onderwijs het verplicht invoeren van
CO2-meters, zoals het Overlegcomité eerder besliste, slechts een eerste stap om te komen tot waar het écht om draait: goed geventileerde klaslokalen. 'Een CO2-meter is als 'een kanarie in de kolenmijn', dat aangeeft dat er iets fout is, maar daarmee is het probleem nog niet opgelost', aldus Vandromme. Vandaar stelt het parlementslid voor om net die budgetten voor ventilatie die nu niet benut zijn, in te zetten voor de aankoop van luchtreinigingsapparatuur. Die vergen veel minder ingrijpende werken dan de traditionele ventilatiesystemen.
'Ventilatie en luchtreiniging in het klaslokaal is het probleem effectief aanpakken en dat draagt onze voorkeur weg. We moeten de schoolinfrastructuur aanpassen zodat de luchtcirculatie in klassen verbetert', legt Loes Vandromme uit. 'Hiervoor zijn recent middelen vrijgemaakt door de Vlaamse Regering, maar het probleem hierbij is dat veel scholen niet weten hoe ze hieraan moeten beginnen. Het gaat vaak om té grote aanpassingen voor scholen, soms zelfs hele verbouwingen. Resultaat? Veel middelen worden nu niet opgebruikt', vult Jean-Jacques De Gucht aan. 'Van januari 2020 tot september 2021 – toch een lange periode – zijn er welgeteld maar twaalf aanvragen voor de installatie van ventilatiesystemen goedgekeurd.'
'Laat ons de middelen die nu niet gebruikt worden inzetten om de ventilatieapparatuur te versterken waarvoor zo'n ingrijpende aanpassingen niet nodig zijn, zoals toestellen die inzetten op luchtreiniging', vinden de parlementsleden. Zo gaf professor bouwfysica aan de KULeuven Bert Blocken aan dat een 'huiskamertoestel', dat je dus gewoon kan plaatsen zonder ingrijpende aanpassingswerken, al in ontwikkeling is. In een aantal Limburgse scholen is men recent gestart met de uitrol van luchtreinigingstoestellen. 'Laat ons Vlaanderenbreed werk maken van een luchtbehandelingsplan, middelen investeren in de verdere ontwikkeling hiervan en zo snel mogelijk werk maken van goed geventileerde klaslokalen voor alle leerlingen', besluiten De Gucht en Vandromme.