Vlaamse distributienetbeheerders kunnen 75 miljoen euro terugbetalen aan consument

Vandaag werd in de Commissie Bedrijfsleven van de Kamer een wetsontwerp aangenomen dat de terugbetaling van het te veel betaalde bedrag regelt. “Eindelijk is er een wettelijke basis voor de distributienetbeheerders om tot terugbetaling over te gaan. Voordien was die basis er nog niet. Nu is het duidelijk dat de consument het te veel betaalde bedrag terug zal ontvangen.” verduidelijkt Kamerlid Egbert Lachaert (Open Vld).

In Wallonië en Brussel hebben de distributienetbeheerders al deels het te veel geinde bedrag aan bijdrage terugbetaald via de energiefactuur. De Vlaamse distributienetbeheerders zullen binnenkort na overleg met de VREG hetzelfde doen.

Vlaams minister Bart Tommelein (Open Vld) had in het verleden al aangedrongen om de bedragen die te veel geïnd zijn zo snel mogelijk vrij te geven aan de consument: “We bekijken samen met de VREG hoe we dit bedrag zo snel mogelijk via de energiefactuur kunnen teruggeven. Die 75 miljoen euro werd per aansluitingspunt betaald en volgens verbruik. Dus ook bedrijven, scholen en ziekenhuizen hebben te veel betaald. Het gaat per factuur niet om grote bedragen, maar juist is juist. Elke euro die te veel betaald werd, moet terugbetaald worden.” Kamerlid Egbert Lachaert voegt toe: “Vermoedelijk zal er op de energiefactuur een regeltje toegevoegd worden met de teruggave aan de consument, zodat die visueel kan zien hoeveel de terugbetaling bedraagt.”