Sla navigatie over

Vlaanderen haalt minimumaantal controles op vrachtwagens en bussen niet

Integendeel, de cijfers gaan in dalende lijn. Dat zegt Vlaams parlementslid Mathias De Clercq op basis van cijfers die hij heeft opgevraagd bij minister van Mobiliteit Ben Weyts. 

Sinds de jongste staatshervorming zijn de controles op de technische voorschriften langs de weg een bevoegdheid geworden van de deelstaten. Die controles hebben betrekking op de toestand van de remmen, banden, lichten en andere technische vereisten.

"Door een Europese richtlijn is België verplicht jaarlijks 9.200 dergelijke controles langs de weg uit te voeren," zegt De Clerlc. "Volgens een interne verdeelsleutel dient Vlaanderen daarvan 46 procent uit te voeren, goed voor 4.200 controles op jaarbasis."

Maar Vlaanderen slaagt er niet in dat aantal te halen. In 2015 ging het om 2.251 controles, in 2016 om 1.925. En ook in de eerste jaarhelft van 2017 staat de teller nog maar op 836 controles. De Clercq: "Dat aantal duidt op een verdere terugval. Dit betekent dat slechts ongeveer 20 procent van het aantal opgelegde controles is uitgevoerd tijdens de eerste helft van het jaar. Op dit ritme zakt het aantal nog verder terug dan de voorgaande jaren. Vlaanderen moet dringend een tandje bijsteken."

De minsure belooft alvast extra aanwervingen. De Vlaamse wegeninspectie zal daardoor groeien van 5 naar 8 teams. Die teams bestaan telkens uit twee personen.

Bron: Belga

Zoek nieuwsberichten
Meest recente berichten

Gemaakt door Code Nation via NationBuilder