Vlaanderen heeft doelstellingen voor zon- en windenergie in 2017 overschreden

Het optimisme wint:

Sommigen vonden Bart Tommelein té optimistisch, maar de recente cijfers geven zijn criticasters ongelijk. “Ondanks het vergaande negativisme, hebben we onze doelstellingen voor zon en wind gehaald in 2017! We zijn bovendien goed op weg om de doelstellingen van de komende jaren te overschrijden", zegt een tevreden Bart Tommelein.

Mooie resultaten:

Na de positieve resultaten in 2016, kan Vlaanderen ook in 2017 pronken met een goed energie-rapport. Want zowel voor zonne- als voor wind-energie werd de vooropgestelde 150 MV ruimschoots overtroffen. De voorlopige cijfers geven aan dat we vorig jaar 204 MW aan windenergie hebben kunnen realiseren. Voor zonne-energie werd een van knap resultaat van 177 MW bereikt. Dit aantal kan gemakkelijk oplopen, aangezien de aanmeldingen voor installaties in 2017 nog een tijdje kunnen binnenstromen.

Voor Bart Tommelein zijn deze cijfers echter geen reden om nu gewoon op zijn lauweren te rusten. "Met mijn gebruikelijk optimisme zal ik blijven inzetten op hernieuwbare energie, zodat we de doelstellingen van 2020 kunnen halen. Als we allemaal de handen in elkaar slaan en samenwerken is niets onmogelijk."

Bedankt Vlaanderen!

De energieminister bedankte iedereen, gaande van burgers en bedrijven tot de parlementsleden, voor hun enthousiasme en de vele inspanningen wat de implementatie van wind- en zonne-plannen betreft. “Nu moeten we alles geven om de doelstellingen van de volgende jaren te halen. Meer energie-efficiëntie en meer hernieuwbare energie, dát is onze opdracht in Vlaanderen."