Sla navigatie over

Vlaanderen vervangt gevaarlijk type vangrail

De beslissing komt er na een dramatisch verkeersongeval dat in maart dit jaar in Kruishoutem plaatsvond. De vangrail zorgde ervoor dat een auto de lucht in katapulteerde en twee broers het leven lieten. Vlaams Parlementslid Emmily Talpe kreeg nu van Vlaams mobiliteitsminister Ben Weyts te horen dat dergelijke vangrails in Vlaanderen niet langer geplaatst zullen worden.

Andere beveiliging

"Er is onlangs een Europese studie naar de effectiviteit van vangrails beëindigd, en ook daar bleek uit dat vangrails met een zogenaamde grondverankering niet langer gewenst zijn", zegt de woordvoerster van het Agentschap Wegen en Verkeer. "Vroeger liet men vangrails vanuit de grond vertrekken om te vermijden dat bij een botsing de vangrail de wagen zou doorboren. Maar vandaag zijn er andere manieren om de kop te installeren."

"Bij de aanleg van nieuwe wegen of wanneer wegen en de bijhorende vangrails worden vernieuwd, wordt de kop van een vangrail voortaan op een heel andere manier beveiligd", klinkt het nog.

Ook bestaande vangrails vervangen

Emmily Talpe hoopt dat ook de bestaande vangrails op termijn worden verwijderd. “Gelet op de vastgestelde gevaren lijkt het mij meer dan opportuun dat dit type vangrails overal in Vlaanderen zo snel mogelijk wordt verwijderd. Het is jammer dat nu pas zal gebeuren wanneer er ter plaatse onderhoudswerken worden uitgevoerd.” Talpe gaat er bij de mobiliteitsminister op aandringen dat het Agentschap Wegen en Verkeer een tandje bijsteekt.

Zoek nieuwsberichten
Meest recente berichten

Gemaakt door Code Nation via NationBuilder