Vlaanderen volgend jaar eregast Foire du Livre de Bruxelles

De Vlaamse literatuur wordt al rijkelijk in het Frans vertaald (zie flandersliterature.be voor een overzicht), maar is nog te weinig bekend bij een Franstalig Belgisch publiek – en dat geldt ook andersom. Met Vlaanderen als eregast op de Brusselse beurs kan dit veranderen. Tegelijkertijd kan het de boekenbeurs aantrekkelijker maken voor het Nederlandstalige publiek in Brussel en voor bezoekers uit Vlaanderen. Het is ook een kans om de Vlaamse literatuur meer zichtbaarheid te geven in de Franse Gemeenschap.

De toenadering tussen de Franstalige en Nederlandstalige boekenwereld in België past in het Cultureel samenwerkingsakkoord tussen de Vlaamse en Franse Gemeenschap. Sven Gatz:

‘Met onze deelname als eregast aan de Foire du Livre tonen we ons kunnen op literair vlak aan een Franstalig publiek, van jeugdliteratuur tot poëzie en strips. Bovendien stellen we zo het Nederlandstalig cultureel netwerk in Brussel in de kijker en brengen we in onze superdiverse hoofdstad de gemeenschappen dichter bij elkaar.’

Minister Gatz gaf het VFL de opdracht om dit project te realiseren, in nauwe samenwerking met een aantal (Nederlandstalige) literaire organisaties, al dan niet uit Brussel. Het VFL zal een sterk programma uitbouwen dat alle literaire genres van de Vlaamse literatuur in de etalage plaatst en een breed publiek aantrekt. In het programma zal het VFL extra aandacht schenken aan het bereiken van scholen en kansengroepen en mikken op een toenadering van de professionele boekenwereld uit de twee landsdelen. De komende maanden vinden gesprekken plaats met alle mogelijke partners en krijgt het uitgebreide en diverse programma vorm. Het resultaat wordt later dit jaar voorgesteld.

De Foire du Livre de Bruxelles is de Franstalige boekenbeurs die plaatsvindt in Thurn & Taxis in Brussel. De editie 2018 sluit vandaag de deuren. Het evenement is vergelijkbaar met de Antwerpse Boekenbeurs: een combinatie van uitgeversstands, auteursontmoetingen, workshops en lezingen. De beurs wil een zo breed mogelijk publiek bereiken. Ze ziet de promotie van literatuur en leesbevordering als een sociaal engagement en wil met beide benen in de hedendaagse samenleving (van Brussel) staan. 2019 wordt bovendien een jubileumeditie. De beurs bestaat dan 50 jaar.

Het Vlaams Fonds voor de Letteren (VFL) draagt via een geïntegreerd letterenbeleid zorg voor een dynamisch en divers letterenveld, waarbij de auteur en de lezer centraal staan. Het wil een breed toegankelijk literair landschap mogelijk maken en de Vlaamse literatuur meer zichtbaarheid geven in binnen- en buitenland.