Waterpolo-verbod voor meisjes onder vuur in Vlaams Parlement en Kamer

De beslissing van de Koninklijke Belgische Zwembond (KBSB) om gemende jeugdploegen in het waterpolo vanaf 11 jaar af te schaffen roept overal vragen op. Ook in het Vlaams Parlement en de federale Kamer. Vlaams Volksvertegenwoordiger Ann Brusseel en Kamerlid Dirk Janssens kaartten dit onderwerp aan bij Vlaams minister van Sport Muyters en federaal staatssecretaris voor Gelijke Kansen Sleurs.

“Het gaat hier om een discriminerende maatregel die er de facto voor zorgt dat meisjes uitgesloten zullen worden in een sport die ze graag doen, onaanvaardbaar voor mij”, zegt Brusseel. Voor haar is dit een zaak van gelijkheid tussen man en vrouw en getuigt deze beslissing van een achterhaalde visie op gender én sport. “Zowel de meisjes als jongens worden onheus behandeld op deze manier. Gelijke kansen en gelijke rechten staan hier op het spel, in een tijd dat we de mond vol hebben van gelijkheid tussen man en vrouw”. Ze vroeg daarom in het parlement aan de minister om tegen deze beslissing op te treden.

Onbegrip voor beslissing bij Muyters

De minister van sport, Philippe Muyters, sluit zich aan bij de verontwaardiging en zoekt  naar oplossingen voor de waterpolo-kwestie. Hij zal eerstdaags contact opnemen met zijn Waalse collega-minister van sport. Daarnaast zal de genderkamer van de Vlaamse Ombudsdienst de kwestie onder de loep nemen en ook het Instituut voor Gelijkheid van Mannen en Vrouwen werd gevraagd de zaak te onderzoeken.

Ann Brusseel is tevreden met het krachtig signaal dat vandaag in het parlement is gegeven, zowel aan alle teleurgestelde waterpolomeisjes, als aan de Belgische zwembond. “Het wordt tijd dat de heren van de Belgische zwembond waterpolomeisjes als echte sportvrouwen beschouwen.Ja, waterpolo is een contactsport. Net zoals voetbal en korfbal waar gemengd sporten wel kan. Meisjes kunnen heus wel wat aan hoor”, besluit Brusseel.

Kamerlid Dirk Janssens voelde staatssecretaris voor Gelijke Kansen Sleurs aan de tand in het federaal parlement. "In tijden waar het debat over onze fundamentele waarden zo heftig woedt, lijkt het mij essentieel om deze kwestie aan te kaarten gezien de gelijkheid van vrouwen en mannen in vraag wordt gesteld. Dit is een zaak van gelijke kansen." Janssens vroeg welke stappen de staatssecretaris zou kunnen ondernemen op basis van de discriminatiewetgeving.

Net zoals Vlaams minister Muyters uitte ook staatssecretaris Sleurs haar onbegrip over de beslissing van de bond. Ze laat het Instituut voor de Gelijkheid van Vrouwen en Mannen onderzoeken of die beslissing in strijd is met de antidiscriminatiewetgeving.

Janssens besloot: "Genderdiscriminatie is de sport is een bekend probleem. Er is minder aandacht in de media voor de vrouwensporten. Vrouwelijke atleten verdienen nog altijd minder. Ook de besturen van de sportfederaties bestaan vaak uit heel wat mannen. We moeten beseffen wat hiervan de gevolgen zijn: dat betekent dat er minder vrouwelijke rolmodellen zijn. Dat de stereotypen blijven leven over het zogenaamde sterke en zwakke geslacht. Hoewel net heel wat meisjes en vrouwen wel degelijk sport beoefenen. Gelijkheid van vrouwen en mannen is een grondwaarde van onze samenleving. Daar zullen wij als liberalen altijd voor opkomen. Ook in de sport! Hopelijk kunnen onze waterpolomeisjes snel weer het beste van zichzelf geven."