We starten de Brusselse regeringsformatie met gezamenlijke engagementsverklaring

De verklaring was blijkbaar nodig nadat Open Vld en CD&V bezwaren hadden geuit over de aanwezigheid van FDF in de Brusselse coalitie. Formatrice Laurette Onkelinx (PS) en haar collega aan Vlaamse kant Guy Vanhengel (Open Vld) benadrukten dat de zes partijen een ruime meerderheid hebben van 52 op 89 zetels.

De zes engageren zich in hun verklaring de zesde staatshervorming integraal uit te voeren: "De volgende regering wordt een loyale en constructieve partner van deze hervorming ten gunste van alle Brusselaars, ongeacht de taal die ze gebruiken".

Brussel heeft voor de zes ook behoefte om zich te ontwikkelen in een klimaat van communautaire vrede en respect voor zijn volwaardige autonomie. Dat kan enkel als alle mechanismen en waarborgen voor een harmonieus samenleven van Franstaligen en Nederlandstaligen gerespecteerd worden.

De toekomstige coalitiepartners engageren zich om de nodige middelen vrij te maken voor een aantal belangrijke projecten die door de vorige regering in de steigers gezet waren, zoals het NEO-project, het Kanaalplan en de Josaphat zone. De zes steunen ook de bouw van een nieuw stadion op parking C zolang daar geen middelen van het Brussels gewest voor nodig zijn.

Ten slotte willen ze alle mogelijke middelen zoeken om de hoofdstedelijke gemeenschap te ontwikkelen, vooral rond mobiliteit en werk.De eigenlijke onderhandelingen starten volgende week in het Brussels parlement. Dat zal in de grootst mogelijke discretie gebeuren, aldus Onkelinx.

Bron: Belga