We zullen Oekräine steunen tot zolang dat nodig is

Twee jaar geleden viel Rusland Oekraïne binnen. In een mum van tijd stonden de troepen aan de poorten van Kiev en werden we geconfronteerd met een oorlog op Europees grondgebied: iets wat niemand ooit nog voor mogelijk achtte. Kamerlid Egbert Lachaert benadrukte tijdens het vragenuur dat wij Oekraïne tot het einde moet steunen: “Rusland heeft een volstrekt illegale invasie uitgevoerd van een democratisch land met honderdduizenden slachtoffers tot gevolg en zal niet stoppen.”

Lachaert kantte zich fel tegen de Russische agressie: “Deze oorlog gaat over meer dan twee volkeren die elkaar bevechten in het Oosten van Europa. Deze oorlog gaat over de strijd van een prille democratie, een land dat onze waarden koestert en dat de vrijheid wil omarmen na de communistische tirannie. Tegen een corrupt regime dat politieke tegenstanders laat vergiftigen, opsluiten of vermoorden. Ook Alexei Navalny heeft zijn gevecht voor een vrijer Rusland bekocht met zijn leven.”

Rusland is verworden tot een regelrechte dictatuur die alles waar wij voor staan, aanvalt. “Ook onze democratie ligt onder vuur. Rusland steunt populisten en extremisten aan beide zijden van het politieke spectrum in het Westen. Net omdat ze mee het Westen destabiliseren. Het maakt deel van alle middelen die ingezet worden tegen de liberale en democratische waarden. Wij zullen die waarden blijven verdedigen en staan als één man achter Oekraïne. Dat betekent dat we Oekraïne alle mogelijke steun moeten verlenen, en dus ook op militair vlak door wapens en munitie te leveren.”