“Werkloosheidsuitkering na 1 dag werken is hallucinant”

Vandaag stemde het Europees Parlement voor het geven van een werkloosheidsuitkering aan werknemers uit andere lidstaten, na slechts één dag werk. In België is de termijn vandaag voor een werkloosheidsuitkering drie maanden werken. Het Parlement zal nu onderhandelingen starten met de lidstaten.

Europees Parlementslid en Belgisch delegatieleider van ALDE Hilde Vautmans (Open Vld, ALDE) reageert fel tegen de stemming: “Als liberaal parlementslid heb ik hier uiteraard tegen gestemd en ik ben ook heel erg boos dat 345 Parlementsleden hier voor gestemd hebben. De laatste maanden hebben we sterk ingezet op de strijd tegen sociale fraude, dit druist daar volledig tegen in. Iemand die slechts één dag in een bepaalde lidstaat werkt, draagt absoluut niet voldoende bij tot het sociale zekerheidstelsel om vanaf dag twee van een werkloosheidsuitkering te kunnen profiteren in die lidstaat. Dat lokt uitkeringsfraude- en uitkeringstoerisme uit! Sociale voorzieningen blijven per slot van rekening tot op vandaag een nationale bevoegdheid en in combinatie met het vrij verkeer van werknemers en diensten hebben we toch een langere termijn nodig. Dit mag er nooit doorkomen en hopelijk zal het gezond zegevieren tijdens de onderhandelingen met de lidstaten. Als je wil genieten van bepaalde rechten, dan moet je toch ook eerst een degelijke bijdrage leveren, dat is toch vanzelfsprekend?”