Wie werkt en bijdraagt heeft recht op een hoger pensioen

Tijdens het vragenuurtje in de Kamer is er vandaag, in aanloop naar de besprekingen binnen de regering die moeten leiden tot een broodnodige hervorming, fel gedebatteerd over het pensioenbeleid in ons land. Voor Kamerlid en Open Vld-voorzitter Egbert Lachaert is het duidelijk: “Iederéén wil degelijke pensioenen. Maar wil iedereen ook nadenken hoe we dit kunnen blijven financieren in de toekomst en hoe we een rechtvaardiger systeem kunnen bouwen? Ik mag het hopen want de kosten lopen de komende jaren alleen maar verder op en we kunnen onze sociale zekerheid slechts betaalbaar houden als er meer mensen aan de slag gaan en zo bijdragen aan het systeem.”

Het zijn de mensen die werken en ondernemen die ervoor zorgen dat we de pensioenen niet alleen op peil kunnen houden maar nog kunnen verhogen. “Wie gans zijn of haar leven bijdraagt, moet daarvoor worden beloond, onder meer met een hoger pensioen dan wie dat niet heeft gedaan”, aldus Lachaert. “Wat ik dus verwacht van de regering is dat ze met hervormingen komt die garanderen dat ook de komende generaties zullen kunnen genieten van een ordentelijk pensioen.”