Wilrycx: “Task force over energiebevoorradingszekerheid moet proactiever werken”

De laatste weken waren er opnieuw grote twijfels over de bevoorradingszekerheid van onze energie. Open Vld Kamerlid Frank Wilrycx wil dat de task force met alle energiespelers zich proactiever buigt over deze problematiek. “Steeds weer ontstaat er nodeloze paniek met prijsstijgingen tot gevolg, terwijl dat voorkomen kan worden door een beter overleg en communicatie.”

Sinds september is het bijzonder onrustig op de Belgische energiemarkt. De uitbater van de kerncentrales liet weten dat bepaalde reactoren langer onbeschikbaar zouden zijn. “Daarop deden allerlei doemscenario’s de ronde in de media. De bevoorradingszekerheid zou in het gedrang komen. De afschakelplannen werden weer bovengehaald”, zegt Wilrycx.

Achteraf bleek dat het allemaal wel zou meevallen. “Het onderhoud van een kerncentrale werd vervroegd, er komt extra gascapaciteit, Duitsland gaat minder stroom transporteren via ons net. Het gevaar is dus geweken.” Maar vandaag kwam dan weer het bericht dat de werken aan Doel I zullen langer duren dan voorzien. “Dat zorgt opnieuw voor onrust, terwijl het risico op een black out bijzonder klein blijft. Een reactor in Tihange zal immers vroeger weer opstarten dan verwacht.”

Het liberale Kamerlid wil dit paniekvoetbal in de toekomst voorkomen. “Het zorgt voor onrust op de energiemarkt, bij burgers en bedrijven. De prijzen stijgen er door. We kunnen dit vermijden”, aldus Wilrycx. “Dan moet de task force die zich buigt over de bevoorradingszekerheid wel proactiever vergaderen én communiceren.”

In die task force zijn alle spelers op de energiemarkt vertegenwoordigd, zoals het kabinet en het directoraat-generaal Energie, de CREG, hoogspanningsbeheerder Elia, Engie-Elektrabel… “Als deze spelers sneller rond de tafel gaan en de situaties analyseren vóór dat het nieuws over bijvoorbeeld een langer durend onderhoud lekt, dan kan al veel ongerustheid worden weggenomen. Onze consumenten en bedrijven hebben nood aan die zekerheid.”