Wilsverklaringen euthanasie onbeperkt geldig in de tijd

De wilsverklaringen voor euthanasie zullen binnenkort onbeperkt geldig zijn in de tijd. Dat heeft de Kamercommissie Gezondheid beslist op voorstel van Open Vld-Kamerlid Robby De Caluwé. “Een vergetelheid zorgt er soms voor dat wilsverklaringen niet vernieuwd worden. Door de beperking in de tijd te schrappen beperken we de administratieve last en verhogen we het bewustzijn”, aldus De Caluwé.

Tien jaar geleden werd het in ons land mogelijk om een wilsverklaring euthanasie te laten registreren bij uw gemeentebestuur. Het gaat dan om een zogenaamde positieve wilsverklaring, waarbij u aangeeft dat u euthanasie wilt “in het specifieke geval waarin u in een onomkeerbaar bewustzijnsverlies of coma bent terechtgekomen.” Momenteel moet een wilsverklaring voor euthanasie om de vijf jaar hernieuwd worden. Maar sommige mensen vergeten die wilsverklaring om de vijf jaar te hernieuwen.

De Caluwé: “Wie een wilsverklaring euthanasie ondertekent, heeft daar op voorhand goed over nagedacht en beslist dat niet lichtzinning. Het is dan ook niet logisch dat we om de vijf jaar bij iemand gaan aankloppen om te vragen of ze nog akkoord gaan met hun eerdere beslissing. Ook de Kamercommissie Gezondheid volgde die redenering. Daarom zal de wilsverklaring onbeperkt geldig zijn in de tijd. Elke wilsbekwame patiënt moet de mogelijkheid hebben om vrijwillig, weloverwogen en gedetailleerd op te tekenen wanneer hij euthanasie wenst indien hij/zij onomkeerbaar wilsonbekwaam geworden is.”

Wie vandaag al een geregistreerde wilsverklaring heeft zal geïnformeerd worden dat ze automatisch onbeperkt geldig is in de tijd. Dat geeft de mensen de tijd om te beslissen om hun wilsverklaring in te trekken of te wijzigen.

Op vraag van N-VA komt er een tweede lezing voor stemming over het ganse dossier.