Zélf participeren in ons energienetwerk? Moet kunnen!

"Ik denk dat dit voor Vlaanderen en voor de Vlamingen een kans is en een kans moet zijn om ook burgers te laten investeren in ons energienetwerk", aldus vooritter Rutten. "Dat is een goede toekomstvisie en het zou goed zijn als we die allemaal samen grijpen."

Burgers laten investeren

Rutten ziet wel wat in een beursgang. "Dan geef je burgers en mensen de kans om zelf mee te investeren", zegt ze. "Wat nu vooral belangrijk is, is dat dit hele verhaal wordt meegenomen in een energievisie waar de Vlaming iets aan heeft."

Nieuwe energievisie

Open Vld Energieminister Bart Tommelein, die eerder al opriep om grondig na te denken over de participatie van het Chinese bedrijf State Grid in Eandis, onderzoekt nu samen met de Vlaamse regering de verschillende mogelijkheden van participatie. In zijn toekomstvisie op energie speelt de burger nu al een belangrijke rol:  “Een energienetwerk van de toekomst is er een van en voor de burgers. Met een systeem waarin iedereen zélf energie kan maken, moeten we bekijken hoe we ook burgers laten participeren in de infrastructuur,” benadrukt Tommelein.

Meer weten over de integrale energievisie van Open Vld? Lees ze hier: http://www.openvld.be/?type=nieuws&id=1&pageid=87914