Zelfstandige ondernemers verdienen respect en waardering

Na al de bagger van de afgelopen week, naar aanleiding van het bericht dat Delhaize ook de resterende supermarkten wil laten uitbaten door franchisenemers, heeft Kamerlid Kathleen Verhelst donderdag in het vragenuur een lans gebroken voor het zelfstandig ondernemerschap in ons land. “België is een land van kmo’s en ondernemers. Ze zijn de motor van onze economie én een onmiskenbaar onderdeel van het sociaal weefsel in onze steden en gemeenten. Ik ben het dan ook beu dat net die zelfstandige ondernemers nu worden afgeschilderd als halve slavendrijvers en minderwaardige werkgevers. Dat zijn ze niet!”, aldus Verhelst.

Verhelst, die zelf ook onderneemster is, hekelde in het federaal parlement de manier waarop zelfstandige ondernemers worden gedemoniseerd: “Het manifest gebrek aan respect maar ook aan kennis van zaken is stuitend. Ik begrijp ook niet waarom werknemers continu tegen werkgevers worden opgezet. We hebben elkaar nodig. Onze economie draait op kmo’s. Die ondernemers rekenen op hun team van medewerkers én op ons als politici. Wie echt denkt dat zelfstandige werkgevers hun personeel slecht behandelen, wel die weet niet hoe het er aan toe gaat op de werkvloer. Alsof werkgevers zich dat kunnen permitteren in een hyperconcurrentiële sector als de retail.

De hevige critici van supermarkten die zelfstandig worden gerund vergeten één ding: er werken op vandaag in ons land honderdduizenden mensen in kmo's. Het zijn de kleine maar gemotiveerde teams van medewerkers die het hart van al die ondernemingen vormen. “Hoe moeten die mensen zich vandaag voelen als ze moeten horen dat werken voor een zelfstandig ondernemer zowat het ergste is wat iemand kan overkomen? Ik zal blijven strijden voor al die ondernemers die ons land maken tot wat het is: een welvarende plek waar het goed is om te leven en te werken”, zo besluit Verhelst.