Zomerakkoord: €500 Onbelast bijverdienen

Dankzij een nieuw  statuut zullen werknemers die minimum 4/5de werken, zelfstandigen en gepensioneerden €500 onbelast per maand kunnen bijverdienen. Er komt namelijk een fiscale en sociale vrijstelling tot €6.000 per jaar voor bepaalde bijverdiensten. Dit kunnen klusjes zijn van burger tot burger of een bijverdienste via het verenigingswerk, zoals bijvoorbeeld een jeugdtrainer.

Over welk soort bijverdiensten gaat het juist?

Dit kan gaan over bijverdiensten binnen het verenigingswerk. Het gaat in dit geval om activiteiten die het midden houden tussen vrijwilligerswerk en betaald werk. Voorbeelden daarvan zijn: jeugdtraining, culturele activiteiten of buitenschoolse kinderopvang. Ook occasionele diensten van burger tot burger passen binnen dit nieuwe statuut. Het gaat dan bijvoorbeeld over kleine herstellingen waarvoor mensen geen beroep doen op het reguliere circuit of over het ophalen van kinderen aan school en hen een maaltijd klaarmaken terwijl de ouders nog op het werk zijn. Voor niet-occasionele diensten, zoals bijvoorbeeld de reguliere poetshulp, kan geen beroep gedaan worden op het nieuw statuut.

Waarvan dit idee?

Gwendolyn Rutten kwam op haar Ronde door Vlaanderen tal van voorbeelden tegen waar onbelast bijverdienen voor een extra dynamiek kan zorgen. Leraren die bijles geven, buurtbewoners die de sportkantine uitbaten, gepensioneerden die werken en er ook iets aan willen overhouden… “Ik zag in een basisschool een heel knap initiatief van leraars die vanuit hun eigen interesse tijdens de middag muziekles geven, leren programmeren of een leesclub beginnen. Dat is een prachtig initiatief dat wordt betaald door de gemeente, helaas houden de leraars er weinig aan over, omdat er heel wat wordt wegbelast. Met het nieuwe statuut worden dit soort initiatieven gestimuleerd en de fiscale remmen weggewerkt. Zo komen we tegemoet aan de vraag van op het terrein”, zegt Rutten.