Leerkracht moet baas zijn in de klas, niet de overheid
De Vlaamse regering wil dat leerlingen zich ‘goed gedragen’ in de klas. Op de tafel van de Vlaamse regering ligt daarvoor een plan ter goedkeuring dat gedragsexperts verplicht in elke school en scholen aan de leiband kan leggen. Ook Vlaams Parlementslid Stephanie D’Hose vindt orde in de klas cruciaal voor goed onderwijs. Alleen getuigt de aanpak die nu op tafel ligt, van een enorm wantrouwen tegenover scholen. D’Hose: “Geef scholen en leerkrachten ondersteuning om een eigen aanpak van probleemgedrag te ontwikkelen, in plaats van nog meer regels en nog meer controle op te leggen. Het is ook niet aan de overheid om te bepalen wat ‘gewenst gedrag’ is.”
Er was een tijd dat we terecht trots waren op ons onderwijs. Het Vlaams onderwijs zorgde voor kennis en kwaliteit. Onderwijzers genoten aanzien in zowel de klas als de samenleving. Op heel wat plekken is dat vandaag niet meer het geval: dalende onderwijskwaliteit, stijgende gevallen van problematisch gedrag op school en een tanend vertrouwen in het systeem. Dat die zaken vaak hand in hand gaan is evident. Geen enkele leerkracht kan kwaliteitsvol lesgeven als de klas op stelten staat. Discipline, orde en respect zijn cruciaal voor goed onderwijs.
Er ligt een plan ter goedkeuring op de tafel van de Vlaamse regering om daar iets aan te doen. Alleen lijken de maatregelen in het plan vooral gericht op het beperken van de vrijheid van scholen. Als het plan goedgekeurd wordt, zullen scholen verplicht gedragsexperten moeten aanstellen en kunnen ze onder curatele geplaatst worden door een soort interventieploeg. Leerkrachten en directies zullen bovendien nóg meer tijd, geld en energie moeten steken in het motiveren van elk rapport en elke tuchtbeslissing.
Leerkracht baas in de klas en minder papierwerk
Voor Open Vld pakt dit plan de grond van het probleem niet aan en houdt deze aanpak vooral meer van hetzelfde in: nog meer leerkrachten die zich met andere dingen moeten bezig houden en dus niet voor de klas kunnen staan, nog meer papierwerk voor directeurs en nog meer controle op scholen.
Vlaams Parlementslid Stephanie D’Hose pleit voor een andere aanpak om de orde in de klas te herstellen. Ten eerste moet de leerkracht weer baas zijn in de klas. Geef daarom voldoende opleiding en ondersteuning. Bij conflicten en betwistingen moet leerkrachten meer steun krijgen in plaats van zware bijkomende procedurele eisen. Ten tweede moeten schooldirecteurs meer vrijheid krijgen om zelf te bepalen hoe en waar ze personeel inzetten om problemen op te lossen. Nog een nieuwe verplichte personeelscategorie van ‘gedragsexpert’ is niet nodig. Ten derde moeten scholen, maatschappelijke werkers, politie, gemeenten … beter samenwerken om probleemgedrag aan te pakken in plaats van nieuwe instanties op te richten. Betrek daarbij ook de hulp van andere scholen, expertisecentra en vrijetijdsverenigingen. Probleemgedrag kent vaak oorzaken buiten de schoolpoort en houdt ook niet op bij de schoolbel.
Vlaams Parlementslid Stephanie D’Hose: “Het plan op de Vlaamse regeringstafel is een plan voor meer bemoeienis, regels en controle. Zo gaan we de orde niet herstellen. Behandel leerkrachten en directies als bondgenoten, in plaats van als verdachten. Zorg ervoor dat de leerkracht weer baas is in de klas, laat directeurs zelf keuzes maken en werk beter samen met iedereen die vandaag al bezig is met probleemgedrag.”
Overheid moet niet bepalen wat ‘gewenst gedrag’ is
Tot slot wil het plan ook dat de staat kan bepalen wat ‘gewenst gedrag’ is. Op basis van wat we nu al weten, gaat dat over stilzitten, aandachtig zijn en beleefd zijn … zaken waar zowat iedereen het an sich mee eens is. Als liberalen vinden we het echter zeer onverstandig om de staat centraal te laten invullen wat goed gedrag is. Een kind dat moeilijk kan stilzitten of er de aandacht niet kan bijhouden, is niet per definitie een stout kind. Bovendien zet het de poort open naar andere meer extreme invullingen in de toekomst.
“De vraag is of de staat van bovenaf moet bepalen wat flink of stout is. Voor de ene regering is gewenst gedrag stilzitten, aandacht houden en beleefd zijn. Voor een volgende regering is dat misschien dat je je haar moet kammen, geen eigen mening meer mag hebben en ‘s morgens een groet aan de Vlaamse vlag moet brengen. In een liberale democratie laat je de invulling van dit soort begrippen aan scholen en ouders” besluit Stephanie D’Hose.