Stop de blokkering, verlaag de leerplicht | OpenVLD

Logo De Liberalen De Liberalen

Stop de blokkering, verlaag de leerplicht

Doordat de Vlaamse Regering als enige regionale regering weigert advies te geven, kan een federaal wetsvoorstel om de leerplicht te verlagen van vijf naar drie jaar niet behandeld worden. Nochtans is er, in de nasleep van corona en de bijhorende leerachterstand, in heel Europa een evolutie naar lagere leerplichtleeftijden. Het wetenschappelijk bewijs van de voordelen, zeker voor de meest kwetsbare leerlingen, is onomstotelijk. Open Vld, die al langer pleitbezorger is voor de verlaging, eist dat de Vlaamse Regering, en vooral regeringspartij cd&v, stopt met te blokkeren en eindelijk werk maakt van de verlaging van de leerplicht.

Jong geleerd, is oud gedaan. Dat spreekwoord mag je letterlijk nemen. PISA-onderzoek toont aan dat er een rechtstreeks verband is tussen kinderen die niet deelnemen aan het kleuteronderwijs en het niveau dat ze later halen in hun tienerjaren. De helft van de leerlingen die geen kleuteronderwijs volgde, haalt de minimumvereisten voor wiskunde niet, tegenover 17% bij kinderen die wel vroeg naar school gingen. Vooral voor kinderen met een moeilijkere socio-economische achtergrond is de potentiële leerwinst bij jong leren en vroeg naar school gaan zeer groot. Vroeg kleuteronderwijs zorgt voor 8% meer doorstroom naar het hoger onderwijs. Kortom: Onderwijs is en blijft een motor van emancipatie, maar hij moet vroeg genoeg in gang gestoken worden.

Niet alleen vanuit het onderwijsveld of de academische wereld is er brede steun. De liberalen van Open Vld zijn historisch gezien altijd al voortrekker geweest voor de verlaging. Een debat in de Senaat toonde aan dat er ook bij veel andere partijen steun is voor de verlaging. Ook Vlaamse meerderheidspartijen N-VA en Vooruit zeggen voorstander te zijn.

Dat maakt het des te vreemder dat de Vlaamse Regering de behandeling blokkeert van een federaal wetsvoorstel dat gaat over de verlaging van de leerplicht. In de Kamer liggen namelijk twee wetsvoorstellen die de leerplicht willen verlagen. Doordat de Vlaamse Regering als enige regionale regering geen advies heeft gegeven op het voorstel, is het uitgesteld naar het najaar.

Vlaams Parlementslid Stephanie D’Hose bevroeg daarom bevoegd minister Zuhal Demir waarom er nog geen advies gegeven werd. Minister Demir gaf daar botweg het antwoord op dat ze er nog geen tijd voor had gehad. Bovendien, zo stelt de minister, staat er niets in het regeerakkoord en er dus geen eensgezindheid is.

Volgens D’Hose is er echter meer aan de hand en is het andere Vlaamse regeringspartij cd&v die op slinkse wijze aan de handrem trekt. Het is algemeen geweten dat cd&v geen voorstander is van een verlaging, maar dat liever niet zo gezegd wil hebben. In katholieke middens leeft de schrik dat de verlaging op termijn zal leiden tot de afschaffing van godsdienstlessen op school. Bij de eerdere verlaging van de leerplicht sneuvelde namelijk het verplicht karakter van levensbeschouwelijke vakken.

Vlaams Parlementslid Stephanie D’Hose: “Kinderen die jong beginnen leren en vroeg naar school gaan, zijn kinderen die later sterker in het leven zullen staan. Het wetenschappelijk bewijs daarvoor is onomstotelijk. Ik kan het dan niet begrijpen dat je via trucjes van de foor probeert te verhinderen dat men praat over een wetsvoorstel dat de verlaging mogelijk zou moeten maken.”

Juridische kennisgeving | Privacy