Stop subsidiestroom luchthaven Deurne

Terwijl de luchthaven van Deurne verliezen blijft opstapelen en daarmee steeds meer overeind wordt gehouden door subsidies, wil de Vlaamse regering nog eens 16 miljoen pompen om de luchthaven “in stand te houden”. Het gaat over investeringen in de infrastructuur. Oppositiepartij Open Vld wil dat er eerst een grondig debat wordt gevoerd over de toekomst van de luchthaven van Deurne, vooraleer er nog geld wordt gesmeten in de schijnbaar bodemloze put. Vlaams Parlementslid Jasper Pillen: “Ofwel zorgen we ervoor dat regionale luchthavens economisch rendabel zijn, ofwel kunnen we dat geld veel beter in andere dringende zaken steken.” Pillen riep in de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement op om de verspilling te stoppen en de 16 miljoen euro investeringen on hold te zetten.
De luchthaven van Deurne is al langer een zorgenkind. Recent bleek dat ook vorig jaar verlies werd gemaakt én dat de luchthaven zich daardoor ook in schulden aan het werken is. Hoewel de luchthaven als zakenluchthaven in de markt wordt gezet, vinden heel wat mobiliteitsexperts dat de luchthaven geen meerwaarde biedt ten opzichte van die van Zaventem. Bovendien is de groei van de luchthaven beperkt door tal van factoren. De landingsbaan is te kort voor grotere vliegtuigen. Die verlengen is met de huidige regels en vergunning onmogelijk en het draagvlak in de buurt is daarvoor nihil. Dat maakt dat er ook geen perspectief is op beterschap.
Desondanks wil de Vlaamse regering nog eens 16 miljoen pompen in de zieltogende luchthaven. Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder (N-VA) wil dat geld de komende twee jaar steken in de “instandhouding luchthaveninfrastructuur Antwerpen”.
Oppositiepartij Open Vld vraagt dat die middelen “on hold” worden gezet en dat er eerst een grondig debat komt over de toekomst van de luchthaven van Deurne. Volgens Open Vld moeten regionale luchthavens zonder subsidies kunnen werken en economisch rendabel zijn. Dat betekent dat ze realistische groeiperspectieven moeten krijgen. Daarentegen geld blijven investeren in verlieslatende luchthavens bovenop de reeds bestaande subsidies, is extra kosten op sterfhuis maken.
Vlaams Parlementslid Jasper Pillen: “Eerst gaat men luchthaven kortwieken met regels en beperkte vergunningen. Vervolgens gaat de Vlaamse regering de verliezen subsidiëren en nu ook nog eens extra geld smijten in een schijnbaar bodemloze put. Dit is de definitie van waanzin. We moeten dringend eerst een debat voeren over de toekomst van de luchthaven van Deurne vooraleer we er nog eens 16 miljoen in pompen. Ofwel zorgen we ervoor dat de luchthaven economisch rendabel kan worden, ofwel kunnen we dat geld veel beter in andere dringende zaken steken.”